تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و مکزیک

شبکه تلویزیونی سی جی تی ان در گزارشی از تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و مکزیک بر سر ذرت‌های تراریخته خبر داد.

آمریکا در حال تشدید تنش هایش با مکزیک بر سر ممنوعیت اخیر این کشور از واردات ذرت اصلاح شده از آمریکاست. آمریکا اعلام کرده است این اقدام ناقض توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی است. از زمان صدور این حکم, ۷۵ روز گذشته و راه حلی حاصل نشده است. بر اساس قوانین توافق نامه تجارت آزاد، آمریکا می‌تواند خواستار تشکیل هیئت حل اختلاف برای حل و فصل این موضوع شود.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در این خصوص گفت: ما در حال کار کردن با دولت آمریکا بر سر این مناقشه هستیم و توضیحات خود را در ارتباط با مخالفت با این موضوع به آن‌ها اعلام کرده ایم. ما اجازه نمی‌دهیم ذرتی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده است برای مصارف انسانی مورد استفاده قرار گیرد. آن‌ها به شدت خشمگین شدند، اما با این موضوع کنار خواهند آمد.

ممنوعیت واردات ذرت اصلاح شده توسط بزرگترین شریک تجاری آمریکا –مکزیک- برای مصارف انسانی زیان بیش از یک میلیارد دلاری در سال به صنعت کشاورزی آمریکا وارد می‌کند. مکزیک مازاد تجاری در بخش کشاورزی با آمریکا دارد که شامل ۱۵ میلیارد دلار در سال می‌شود، اما کشاورزان در این کشور می‌گویند این مناقشه می‌تواند سبب آسیب رسیدن به آن‌ها شود.

خوان کورتینا، رئیس شورای کشاورزی ملی مکزیک معتقد است: این اقدام ناقض توافق نامه تجارت آزاد است و به روابط ما با آمریکا آسیب می‌رساند. آن‌ها غلات و روغن‌های گیاهی برای ما ارسال می‌کنند و ما در عوض برای آن‌ها میوه و سبزیجات ارسال می‌کنیم. اگر ما اقلام صادراتی آمریکا را نپذیریم این موضوع سبب عدم توازن در توافق نامه تجارت آزاد می‌شود که این موضوع به نوبه خود ما را به دردسر می‌اندازد.

آمریکا درخواست مکزیک برای بررسی مشترک تأثیرات ذرت اصلاح شده بر سلامت انسان‌ها را رد کرده است. در حالی که این مناقشه در حال ارسال به شورای حل اختلاف است، شاید ماه‌ها طول بکشد تا تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود.

قرار است رئیس جمهور مکزیک در حاشیه نشست اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که قرار است در اواخر امسال برگزار شود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. این رویارویی دیپلماتیک است که در سایه تنش‌های تجاری انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار