۳ مصدوم در نشت گاز آمونیاک از کارخانه یخ سازی کرمان/ اطراف کارخانه ایمن‌سازی شد

مدیر عامل اتش نشانی کرمان گفت: صبح امروز بر اثر نشت گاز آمونیاک از کارخانه یخ سازی کرمان، ۲ کارگر و یک آتش نشان مصدوم شدند.

بابایی، مدیر عامل اتش نشانی کرمان گفت: بر اثر نشت گاز امونیاک از کارخانه یخ سازی کرمان یک آتش نشان دچار عارضه پوستی شد و ۲ کارگر این کارخانه نیز در تماس مستقیم دچار مسومیت و به بیمارستان منتقل شدند.

او افزود: تیم‌های عملیاتی سازمان آتش نشانی ضمن کنترل اوضاع در حال رفع خطر در محل حادثه هستند و عملیات آتش نشانی تقریبا رو به اتمام است. 

 مدیر عامل اتش نشانی کرمان از شهروندان خواست در محل حادثه تجمع نکنند. 

بابایی بیان کرد:  طی اطلاع رسانی این حادثه به سامانه ۱۲۵ در کارخانه یخ سازی، آتش نشانان از ۲ ایستگاه آتش نشانی به همراه گروه هزمت(نیروهای ویژه مقابله با موادشیمیایی و خطرناک) با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی کرمان به سرعت در ساعت ۵ و ٢٠ دقیقه صبح امروز ١٩ تیرماه ، به محل نشت گاز آمونیاک در کارخانه یخ سازی واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی اعزام شدند. 

 ایمن‌سازی اطراف کارخانه یخ‌سازی کرمان پایان یافت

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر کرمان  با اشاره به اینکه چند دقیقه قبل ایمن سازی محیط و رفع خطر پایان یافت، افزود: اگر فردی در محدوده ابتدای خیابان شهید مصطفی خمینی تا تقاطع بسیج و سه راه خیابان شهید مطهری شهر کرمان دچار علائم سوزش و خارش پوست یا سایر علائم پوستی بود، فورا به مراکز درمانی مراجعه کند.

او در تشریح ابعاد این حادثه با بیان اینکه ساعت ۵ و ۲۰ دقیقه بامداد امروز حادثه نشت گاز آمونیاک اطلاع رسانی شد و نیروهای ویژه مواد شیمیایی و خطرناک آتش نشانی به محل اعزام شدند، بیان کرد: باتوجه به اینکه ستاد فرماندهی اطفای حریق در چنین مواقعی نمی تواند تعداد زیادی نیرو را به محل اعزام کند یا ستاد را در محل تشکیل داد؛ بنابراین این ستاد در محل سازمان آتش نشانی تشکیل، تصمیم های رفع خطرسازی نیز اتخاذ و از طریق معاونت عملیات در محل کارخانه یخ سازی اعمال شد.

بابایی بیان کرد: ۲ نفر از کارکنان یخ سازی در حادثه دچار مشکل تنفسی بودند؛ زیرا گاز را استنشاق کرده بودند که به وسیله تکنسین های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

او تصریح کرد: همچنین یکی از عوامل آتش نشانی با وجود استفاده از تجهیزات ایمنی دچار علائم پوستی شده که البته گذر زمان میزان مصدومیت او و دیگر کارکنان کارخانه یخ سازی را مشخص می کند؛ زیرا برخی علائم استنشاق این نوع گاز در گذر زمان مشخص می شود.

مدیرعامل آتش نشانی کرمان با بیان اینکه بهسازی محیط و کنترل محیط اطراف یخسازی انجام شده است،  گفت: گاز آمونیاک موجود در هوا را با فعل و انفعال شیمیایی و کارهای تخصصی به ماده دیگری تبدیل کردیم تا رفع خطر بهتر انجام شود.

او تصریح کرد: نیرو‌های عملیاتی سازمان علاوه بر پیداکردن محل نشت گاز، با استفاده از دستگاه تنفسی هوای فشرده، نسبت به بستن شیر اصلی گاز از مخزن اقدام کرده و با توجه به اینکه مهم‌ترین موضوع در عملیات «NFPA۷۰۴» خطرات زیست‌محیطی است، مسیر تردد خودرو‌ها و افراد پیاده را مسدود کرده و علائم هشداردهنده، نصب کردند.

بابایی افزود: با توجه به اینکه گاز آمونیاک جزو گاز‌های سمی است، آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل با استفاده از تجهیزات مخصوص، اقدامات پیشگیرانه را انجام دادند.

او با اشاره به اینکه مواجهه اصولی و عملیاتی با انتشار گاز آمونیاک نیازمند تبعیت از روش‌های استاندارد درج‌شده در «ERG» است و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد، افزود: با اعلام خبر این حادثه به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی کرمان، تیم‌های عملیاتی مقابله با مواد خطرناک سازمان به محل حادثه اعزام شدند.

بابایی با اشاره به تشکیل فوری ستاد عملیات در دفتر مرکزی سازمان آتش‌نشانی، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در سوانحی از این‌دست، مدیریت عملیات است که باید متناسب با شرایط اعمال شود؛ چنانچه در حادثه نشت آمونیاک که در ساعت ۵ و ۲۰  دقیقه صبح امروز به سامانه ۱۲۵ گزارش شد، ستاد فرماندهی حادثه در دفتر مدیرعامل سازمان، تشکیل، و براساس استاندار‌های به‌روز و کارآمد، و با استفاده از تجربیات موجود، عملیات اجرا شد.

او همچنین در مورد وضعیت تخلیه اضطراری ساکنان اطراف کارخانه نیز گفت: از آنجا که ۹۰ درصد واحدهای اطراف کارخانه تجاری است، ساکنان زیادی در آن زمان بامداد در محل حضور نداشتند؛ اما در عین حال نیروهای آتش نشانی با حضور در بین خانه های مردم که پنجره هایشان باز بود، در زدند، آنان را نسبت به نشت گاز مطلع کردند و کار تخلیه اضطراری نیز با آرامش و بدون ایجاد هیاهو انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه تردد خاصی بین شهروندان در زمان بروز حادثه اطراف کارخانه وجود نداشته است، بیان داشت: در تخلیه اضطراری در این مواقع نباید زیاد هیاهو کرد تا سبب بروز حوادث ثانوی نشود؛ بنابراین این کار با آرامش انجام گرفت.

او  گفت: با توجه به اینکه صنایع و فعالیت‌های صنعتی در محدوده شهر‌ها فعالیت دارند، رعایت نکات ایمنی در کارخانه‌ها، ضروری است و سازمان آتش‌نشانی برای هرگونه مشاوره و بازدید ایمنی از کارخانجات و مراکز صنعتی، آمادگی دارد.

بابایی افزود: با جان‌فشانی آتش‌نشانان و همکاری دستگاه‌های همکار، در زمانی کمتر از ۱۵۰ دقیقه از شروع حادثه، این عملیات با مهار کامل نشت گاز،و با کسب اطمینان از ایمنی کامل محیط با موفقیت به‌پایان رسید.

 آمونیاک گازی بی رنگ، تند، اشک آور و خفه کننده است که علاوه بر قابلیت اشتعال و خاصیت خورندگی، سبب تحریکات دستگاه تنفسی، پوست و چشم شده و با آسیب رساندن به شش‌ها در اثر مواجهه با حجم زیاد این گاز، می‌تواند سبب مرگ شود.

برچسب ها: آتش نشانی ، مصدوم شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار