کرمان؛

تکذیب شایعه بیماری جذام در پرندگان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: بیماری جذام به عنوان یک بیماری مختص انسان مطرح است و در حیوان دیگری گزارش نشده است.

رد شایعه بیماری جذام در پرندگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمود مقامی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: بیماری جذام به عنوان یک بیماری مختص انسان مطرح است در هیچ حیوان دیگری گزارش نشده است.

 مقامی با اشاره به شایعاتی مبنی بر بیماری جذام در مرغ‌های گوشتی موجب تشویش اذهان عمومی شده، افزود: این عارضه مربوط به زخم کف بستر بر اثر نامناسب بودن بستر پرورش مرغ‌ها به ویژه در مرغ‌ها سنگین ایجاد می‌شود و اکثرا مربوط به سوختگی کف پا بر اثر آمونیاک حاصل از کود مرغ در بستر است و این عارضه در زمستان به دلیل سرمای هوا و کم بودن تهویه‌های سالن مرغداری و رطوبت بالای بستر دیده می‌شود.

وی بیان کرد: هرگز این ضایعات قابل سرایت به مصرف کننده نیستند و به طور معمول چنین ضایعاتی در بازرسی بهداشتی پس از کشتار توسط بازرسان نظارت دامپزشکی مستقر در کشتارگاه طیور شناسایی و اصلاح می‌‌شوند.

 مقامی افزود: شرایط رشد مایکو باکتریوم لیپرا عامل جذام در بدن مرغ به هیچ عنوان فراهم نیست و به علت ارتقای بهداشت در جامعه تعداد انگشت شماری از درگیری انسان به جذام در ایران سالانه گزارش شده است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار