بی اثر کردن تحریم با ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی

 دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت:استفاده از ظرفیت دانشمندان، نخبگان، ورزشکاران و فرهنگیان در صحنه بین المللی در بی اثر کردن تحریم‌ها موثر است.

 دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی دیپلماسی ملل در دانشگاه اصفهان گفت: اگر می‌خواهیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم باید تصویر مناسبی از ایران از طریق دیپلماسی عمومی شامل دیپلماسی علمی، هنری، ورزشی و فرهنگی ارائه دهیم.

سید عباس عراقچی با بیان اینکه ملت ایران با تحریم‌ها تضعیف نخواهد شد و در دور زدن تحریم‌ها دکترای داریم، افزود: استفاده از ظرفیت دانشمندان، نخبگان، ورزشکاران و فرهنگیان و ... در صحنه بین المللی در بی اثر کردن تحریم‌ها موثر است.

او با تاکید بر این که ملت ایران را نمی‌توانند منزوی و تهدید کنند، تصریح کرد: حرفی را نمی‌توان به مردم ما تحمیل کنند و اگر با زبان زور صحبت کنند با زبان زور هم پاسخ خواهند شنید.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی افزود: کشور‌ها برای اداره روابط خارجی خود از دیپلماسی بهره می‌برند چرا که آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف است، اما باید توجه داشت مذاکره، گفتگو و دیپلماسی مبتنی بر قدرت است و هیچ کس بدون قدرت نمی‌تواند وارد هیچ مذاکره‌ای شود.

استاندار اصفهان هم در این همایش بین المللی گفت: استفاده از قدرت نظامی برای نفوذ در میان ملت‌ها دیگر کارایی خود را از دست داده و هیچ ملت متمدن و دارای فرهنگی زیر بار تهدید، ظلم و اشغال نظامی نمی‌رود.

سید رضا مرتضوی افزود: اکنون بسیاری از متفکران و برنامه ریزان بین المللی، محور روابط آینده جهان را مبتنی بر روابط فرهنگی و اشتراکات و اختلافات تمدنی می‌دانند.

او تاکید کرد: هم اکنون در نظام بین الملل، دولت‌ها دیپلماسی عمومی را به عنوان ابزاری موثر و کارآمد در پیشبرد اهداف دیپلماسی رسمی و سنتی تلقی نموده و مورد بهره برداری قرار می‌دهند و تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، علمی، تولیدی و اقتصادی همه ازکارکرد‌های موفق دیپلماسی عمومی است.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دیپلماسی علمی و فرهنگی مسیری هموار و مطمئن برای تقویت روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های منطقه و جهان است.

حسین هرسیج افزود: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه برتر و جامع این آمادگی را دارد به شکلی فعال و اثر بخش فرایند دیپلماسی علمی را برای تقویت صلح و توسعه پایدار تحقق بخشد و برگزاری نخستین کنگره دیپلماسی ملل در دانشگاه اصفهان با حضور فرهیختگان دانشگاهی و دیپلمات‌ها و سیاستمداران داخلی و خارجی به این فرایند کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.