رونق تجارت چمدانی مسافران ترکمنستانی در مرز لطف آباد درگز

افزایش تردد مسافران در مرز لطف آباد درگز در بهار امسال نشان دهنده رونق گرفتن تجارت چمدانی و تبادل کالای همراه مسافران ترکمنستانی است.

قربان کریمی، سرپرست گمرک لطف‌آباد شهرستان درگز گفت: در بهار سال گذشته با وجود بازگشایی مرز لطف آباد پس از لغو محدودیت‌های کرونایی، در مجموع ۲۶ مسافر از مرز لطف آباد وارد کشور شدند که همه این مسافران مرز‌های دیگر را برای خروج انتخاب کردند.

او افزود: در سه ماهه نخست امساال ۵۵۵ مسافر از مرز لطف آباد وارد ایران شده و ۴۱۴ نفر از آنان تاکنون از همین مرز خارج شده اند که نشان دهنده رونق چشمگیر تردد مسافران در این مرز جاده‌ای است.

سرپرست گمرک لطف‌آباد ادامه داد: رویکرد یکسان و برخورد متوازن و مطابق ضوابط قانونی با اتباع ترکمنستان در سه گمرک مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران از دیگر دلایل رونق تردد مسافران و البته حمل کالای همراه مسافر در مرز لطف آباد است.

کریمی بیان کرد: هم اکنون مسافران یاد شده که برخی سفر‌های متعدد به درگز کرده اند ضمن سفر به مشهد و قوچان و درگز کالای ترکمنستانی همراه خود را در ایران به فروش می‌رسانند و پس از خرید انواع و اقسام کالای ایرانی به کشورشان بازمی گردند.

او تصریح کرد:موکت، فرش و مواد غذایی ایرانی عمده کالایی است که مسافران ترکمنستانی به کشور خود می‌برند و به طور متوسط ۱.۵ برابر کالایی که با خود به ایران می‌آورند، در داخل کشور خریداری کرده و به کشورشان بازمی گردانند.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.