جشنواره آب در آیینه رسانه در آذربایجان شرقی

نخستین جشنواره آب در آیینه رسانه با حضور جمعی از فعالان حوزه آب و اصحاب رسانه در آذربایجان شرقی آغاز به کار کرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره آب در آیینه رسانه روز شنبه در مراسم آغاز به کار این جشنواره و رونمایی از پوستر آن گفت: خبرنگاران، عکاسان، روزنامه‌نگاران و گزارشگران رسانه‌های تصویری و شنیداری می‌توانند با مطالعه فراخوان این جشنواره، آثار خود را با محوریت فعالیت‌های آب منطقه‌ای به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

احد یگانه افزود: فرهنگ شهروندی و مصرف بهینه آب، مدیریت مصرف آب، آب رسانی و اقتصاد آبی، بحران آب و نقش رسانه ها، بحران آب و حفاظت منابع آبی، بازچرخانی و تصفیه آب و آب و توسعه پایدار از محور‌های این جشنواره است.

وی اظهار کرد: آخرین مهلت ارسال آثار تا ۳۱ تیر امسال از طریق ایمیل و شماره فضای مجازی به آدرس AB.resaneh ۱۴۰۲@gmail.com و شماره تلفن ۰۹۳۰۷۶۹۰۸۹۷ است.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره آب در آیینه رسانه گفت: فقط آثاری که در رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری (رسمی ثبت شده) منتشر شده، اجازه شرکت در جشنواره را دارد.
وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را به آدرس ایمیل AB.resaneh ۱۴۰۲@gmail.com ارسال کرده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره دبیرخانه جشنواره ارتباط برقرار کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر استان ۳.۵ میلیارد مترمکعب است گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از این منابع معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب در استان مصرف می‌شود.
یوسف غفارزاده افزود: این استان در زمینه منابع آب جزو استان‌های میانی کشور در جدول قرار دارد و وضعیت آن نه خیلی بحرانی و نه خیلی خوب است.

وی با اشاره به سابقه ۲۵ تا ۳۰ ساله مشارکت در این استان در بحث آب اظهار کرد: بیشتر طرح‌های عمرانی استان در این بخش چه در زمینه تامین هزینه، بهره برداری و نگهداری با مشارکت مردم اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در بخش آب‌های زیرزمینی استان نیز مدیریت مشارکتی اجرا شده به طوری که حدود ۷۰ درصد از مدیریت آب‌های زیرزمینی در دشت مرند در اختیار سازمان‌های مردم نهاد و مردم این منطقه است.
غفارزاده با بیان اینکه عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است ادامه داد: شرکت‌های مردم نهاد و تعاونی‌های آب بران با افزایش توانمندی‌های خود از تاسیسات آبرسانی این شرکت در عرصه‌های کشاورزی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار شبکه پایاب سد‌های کشور است اعلام کرد: حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار از این شبکه در آذربایجان شرقی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با وجود اینکه سد‌ها اجرا شده است، ولی در اجرای شبکه پایاب این سد‌ها دچار عقب ماندگی هستیم در حالی که هر روز از عمر مفید سد‌ها کاسته می‌شود.

غفارزاده ادامه داد: برای اجرای هر هکتار پایاب سد نیاز به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه است، افزود: بودجه این شرکت در شبکه‌های پایاب استان جوابگو نبوده و این شرکت در نهایت سالانه می‌تواند یک هزار هکتار پایاب اجرا کند.

وی با تاکید بر استفاده از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های آب بران برای اجرای شبکه‌های پایاب سدها، اظهار کرد: در صورت عدم مشارکت سرمایه گذاران، اجرای حدود ۳۵ هزار هکتار پایاب موجود ۳۵ سال طول می‌کشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به تجربه موفق مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی با کشاورزان و آب منطقه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های آبیاری تحت فشار خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، زمین کشاورز به مدت چهار تا پنج سال در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد و سرمایه گذار طی این مدت علاوه بر پرداخت اجاره کشت گندم دیم به کشاورز، بعد از اتمام مدت قرارداد زمین کشاورزی آباد مجهز به زیرساخت‌های آبیاری تحت فشار تحویل کشاورز می‌دهد.

غفارزاده با بیان اینکه در اجرای این طرح مشارکتی، دولت نیز بر انجام قرارداد و اجرای درست طرح نظارت می‌کند ادامه داد: سرمایه گذار در سال اول اجرای این قرارداد اقدام به اجرای زیرساخت‌های آبیاری تحت فشار کرده، در سال دوم کل هزینه سرمایه گذاری را و در سال‌های بعد سود سرمایه گذاری را کسب می‌کند.
وی یادآور شد: در سال گذشته این طرح در سطح پنج هزار هکتار در استان اجرا و به عنوان طرح موفق ملی مصوب شد و قرار است در سطح ۵۰۰ هزار هکتار در سطح کشور اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.