چهار برابر شدن کشت گلخانه‌ای در شهرستان بابل + فیلم

سطح زیر کشت گلخانه‌ای در شهرستان بابل طی پنج سال گذشته از پنج هکتار به ۲۱ هکتار رسیده است.

شهرستان بابل با ۲۱ هکتار مزارع پرورش گل و گیاه، صیفی‌جات نقش مهمی در تولیدات استان دارد و در ۵ سال اخیر با افزایش ۳۰۰ درصدی سطح تولید پیشرفت چشمگیری داشته است.

خانم پورنقی مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی گلخانه داران بابل که فعالیتش را از سال ۹۸ با ساخت یک گلخانه ۱۵۰۰ متری آغاز کرده است، گفت: نیمی از هزینه‌های ساخت و راه انداز این واحد در قالب تسهیلات بوده است.

او با بیان اینکه افزایش تسهیلات زمینه تولید و اشتغال را می‌تواند گسترش دهد، افزود: سود تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاه قرار می‌گرفت افزایش یافته و برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده است.

خانم پورنقی ادامه داد: فعالان بخش گلخانه‌ای برای ادامه فعالیت نیازمند اقداماتی مانند تعویض نایلون، شید و اضافه‌کردن هیترهستند که جهاد کشاورزی تسهیلاتی هم برای این اقدامات باید در نظر بگیرد.

جعفریان یکی دیگر از گلخانه‌داران شهرستان بابل که از ۲۲ سال قبل فعالیت خود را در بخش پرورش گل و گیاه آغاز کرده است نیز می‌گوید: گونه‌هایی از گیاهان مانند زاموبلک محصول صادراتی هستند که طرفداران زیادی دارند، اما برای صادرات باید نگاه ویژه مسئولان حامی تولید کنندگان باشد.

وجود ۶۵۱ واحد گلخانه‌ای در شهرستان بابل
محسن آهنگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه این شهرستان در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری در تولید گل و گیاه و صیفی‌جات داشته است، گفت: سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این شهرستان در سال ۹۷ پنج هکتار بود که اکنون به ۲۱ هکتار برساند که نشان‌دهنده ظرفیت این شهرستان در حوزه گلخانه است.

او افزود: ۶۵۱ واحد گلخانه اکنون در این شهرستان فعال هستند که ۴۵ واحد بصورت تجاری و مابقی بصورت مشاغل خانگی و مقیاس کوچک فعالیت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل ادامه داد: بیش از ۵۶ میلیارد تومان تسهیلات از سال ۹۷ تاکنون در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار گرفته است.

آهنگری با بیان اینکه متقاضیان کشت گلخانه‌ای مورد حمایت جهاد کشاورزی هستند، گفت: به میزان هر متر مربع برای تولید گل و گیاه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و برای گلخانه لیموترش و سبزی و صیفی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۰ تير ۱۴۰۲
بهترین فرصت برای فارغ‌التحصیلان رشته ی کشاورزی هست که از روش های جدید روز دنیا از جمله کشت هیدروپونیک استفاده کنند و تولید محصول۳برابری داشته باشند برای مثال تناژ گوجه در زمین معمولی میانگین ۷۰تن هست ولی با روش های جدید کشت گلخانه ای به راحتی بالای۲۲۰تن محصول گوجه می شه برداشت کرد که هزینه زیاد ساخت گلخانه در دراز مدت با سود بیشتر برگشت می خوره
آخرین اخبار