زباله ها مانع اجرای بزرگترین طرح آبی مازندران

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: جذب اعتبارات برای ساخت و تکمیل سد هراز با مانع دپوی زباله ها در منطقه روبه‌رو شده است.

داوودیان مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در جلسه با فرماندار ویژه آمل با اشاره به اهمیت و ضرورت ساخت سد هراز، گفت: برای استمرار و سرعت در اجرای عملیات ساخت سد هراز و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه حیاتی استان نیازمند عزم جدی همه مسئولان مرتبط در زمینه حل معضل سایت دپوی زباله عمارت هستیم.

او افزود: در حالی که ساخت سد هراز سبب می‌شود زباله از منطقه عمارت تعیین تکلیف و انباشت آن متوقف شود، برخی فشار‌ها در جهت تسریع در تعیین تکلیف زباله سبب شده روند اجرای سد با چالش مواجه شود.

داوودیان گفت: متاسفانه جذب اعتبارات برای سد با مانع زباله روبه‌رو شده که انتظار داریم دستگاه‌های متولی هر چه سریع‌تر در تعیین تکلیف محل دپو اقدام کنند. در غیر این صورت برای تامین اعتبار ساخت سد مهم هراز با چالش مواجه می‌شویم.

او افزود: در حالی که کل مهار آب‌های سطحی مازندران با وجود همه سد‌ها و آب‌بندان‌های ما حدود ۱۰ درصد است، سد هراز به تنهایی می‌تواند ۱۴ درصد مهار آب داشته باشد و این نشان می‌دهد که سد هراز چقدر می‌تواند برای استان مهم باشد.

داوودیان با بیان این‌که ساخت سد هراز نگرانی ما بابت تامین آب کشاورزی دشت مهم و استراتژیک هراز را برطرف می‌کند، گفت: فرآیند اجرایی ساخت سد طی دو سال اخیر با جدیت در حال پیشرفت است و رشد مطلوبی دارد تا هر چه زودتر این پروژه را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه گروهی برای پیگیری اعتبارات سد هراز تشکیل شد که توان رایزنی برای جذب اعتبار ساخت سد را افزایش داده است. افزود: این گروه در سال گذشته توانست اعتبار مصوب سد را از ۴۰ میلیارد تومان به ۴۴۰ میلیارد تومان برساند اما معضل زباله سایت عمارت تخصیص این اعتبارات را با مانع بزرگی مواجه کرده و سبب شده که از ۴۴۰ میلیارد تومان مصوب فقط ۷۲ میلیارد تومان نقدی دریافت شود.

داوودیان گفت: این معضل باید به هر شکل ممکن با یک برنامه جامع برطرف شود و  آب‌منطقه‌ای هم برای حل مساله و انجام تعهدات آمادگی کامل دارد و  درخواست ما از مسئولان شهرستان و استان این است که در حل معضل زباله به ما کمک کنند تا عملیات ساخت سد با مشکل مواجه نشود.

ذات‌الله زارعی فرماندار ویژه آمل نیز در این دیدار با بیان برخی پیگیری‌های انجام شده برای کمک به حل معضل زباله عمارت، گفت: استاندار با جدیت مسائل سد هراز را پیگیری می‌کند و در زمینه معضل زباله نیز با هماهنگی استاندار پیگیری‌های جدی در حال انجام است.

او افزود: اخیرا نیز با یک پیمانکار رایزنی شده و به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم که امیدواریم به نتیجه مناسب برسد.

ساخت سد هراز در سال‌های ۶۹ و ۷۰ با ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل برخی ملاحضات زیست محیطی و مشکلات مالی عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز از نوع خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود.

ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است که به تنهایی می‌تواند برابر با هشت سد مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام دهد و با بهره برداری از این سد، آب زراعی ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای منطقه و انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگابایت تامین شود.

برچسب ها: سد هراز ، معضل زباله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار