کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمال بررسی رفتار مداخله جویانه اتحادیه اروپا در نشست آستانه وجود دارد/ مسیر ارتباط با امارات هموارتر از ارتباط با بحرین است

قناد باشی گفت: با توجه به اینکه انتخاباتی در ترکیه برگزار شده و اردوغان مجددا بر سر کار آمده است بحث اینکه نقش ترکیه در آینده سوریه چگونه باشد و چگونه ادامه یابد در دستور کار نشست آستانه خواهد بود.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به برگزاری بیستمین نشست آستانه در قزاقستان گفت: برگزاری نشست‌های آستانه همواره در زمینه آزادی سوریه مطرح بوده است و الان هم با توجه به اینکه انتخاباتی در ترکیه برگزار شده و اردوغان مجددا بر سر کار آمده است بحث اینکه نقش ترکیه در آینده سوریه چگونه باشد و چگونه ادامه یابد در دستور کار نشست آستانه خواهد بود. البته اینکه اتحادیه اروپا نقش مداخله جویانه در زمینه موضوع سوریه در این هفته هم ایفا کرده است می‌تواند یکی از مسائل دیگر مطروحه در نشست آستانه باشد. اتحادیه اروپا بدون دعوت از سوریه جلسه‌ای را درباره آینده سوریه برگزار کرده است که این خلاف مقررات بین المللی و نوعی مداخله در امور داخلی سوریه تلقی می‍‌‌‌شود.

وی همچنین درباره احتمال ارتباط ایران با کشورهایی نظیر لیبی، امارات مصر و بحرین نیز بیان کرد: کوشش ما همواره این بوده است که با لیبی ارتباط داشته باشیم تا زمینه‌های ارتباطی مردم دو کشور فراهم شود اما با توجه به اینکه هنوز انتخاباتی برگزار نشده است و همچنان اختلافات بسیاری بین دو بخش شرق و غرب لیبی وجود دارد و این اختلافات هنوز حل نشده است طبعا موضوع ارتباط ما با آنها درحال حاضر چندان جدی نخواهد بود. درباره بحرین نیز اگر  این کشور در مسیر دیپلماسی جدید منطقه‌ای حرکت کند و آنچه که الان به عنوان یک شرایط جدید بر منطقه حکمفرما شده است که اکثر کشورها درصدد هستند تا یک دیپلماسی فعال منطقه ای را دنبال کنند اگر بحرین هم در این مسیر گام بردارد طبعا ما هم چون یک سیاست تنش زدایی را در منطقه دنبال می‌کنیم در تلاش خواهیم بود تا زمینه های روابطی که می‌تواند موجب رفت و آمد بین ملت‌ها شود را فراهم کنیم.

قناد باشی افزود: امارات از زمان قبل و پس از ارتباط ایران با عربستان ارتباطات خود را با ایران برقرار کرد و این به یک سلسله نیازهای اقتصادی آنها باز می‌گردد ، زیرا همکاری‌های تجاری با ما دارند و شاید بتوان گفت که مسیر ارتباط با امارات هموار تر از مسیر برقراری ارتباط با بحرین و عربستان است. درباره مصر هم ما موافقت خود را برای برقراری ارتباط با این کشور اعلام کردیم و شرایط منطقه ای هم برای برقراری این رابطه مساعد است و باید در انتظار واکنش‌های مثبت مصری‌ها در این زمینه باشیم.

این کارشناس غرب آسیا درباره سفر وزیر خارجه عربستان به ایران نیز گفت: عربستان یک قطب نفتی در منطقه ما است و ماهم یک صادر کننده بزرگ نفت در منطقه هستیم و سال‌های بسیاری در اوپک در کنار هم حضور داشته‌ایم و در زمینه حج نیز همکاری‌های ما هرگز با هم قطع نشده است لذا با حل مناقضات میتواندد در همکاری های نفتی گازی و سیباسی نقش بسیار مهمی در حل مسائل منطقه ای داشته باشند و منطقه را به سمت منطقه ای عاری از حضور نیروهای خارجی ببرند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار