پیامبر اکرم (ص) شبکه امامت و ولایت را در غدیر پایه‌ریزی کرد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: رسول گرامی اسلام (ص) شبکه امامت و ولایت را در غدیر خم پایه‌ریزی کرد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار اعضای ستاد بنیاد غدیر استان قزوین گفت: سه جا خدا گویا جشن خود را خیلی آشکار می‌کند، این سه جا وجه مشترک دارند، یکی آن جایی است که انسان را آفرید، یکی آن جایی که پیغمبر (ص) را مبعوث کرد و یکی آن جایی که امیرالمؤمنین (ع) را به دست پیغمبر (ص) و طبق مأموریتی که به پیامبر (ص) داده بود، به امامت نشاند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا به دست پیغمبرانی مانند حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) خانه خودش را ساخت و سر پا نگه داشت، موقعی که خانه ساخته شد و سنگ و گل روی هم قرار گرفت، خدا به خودش تبریک نگفت، اما وقتی پیغمبر (ص) مبعوث به رسالت شد آیاتی مانند «هو الذی بعث فی الامیین رسولا» نازل شد، برای اینکه روح رسالت در خانه کعبه دمیده شد.

وی خاطرنشان کرد: اواخر سال پایانی عمر پیامبر (ص) در حجه‌الوداع، در شرایطی که همه مسائل دین اعم از نماز، روزه، زکات و حج تبیین شده بود، خدا برای همه این‌ها تبریک ویژه نگفت، اما همین که رسول گرامی اسلام گفت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، خداوند اینجا تبریک گفت و فرمود "امروز آنان که کفر ورزیدهاند، از دین شما (واز اینکه بتوانند بر آن آسیب رسانند) ناامید گشتند".

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در این آیه فرمود حالا کافران که منتظر پایان عمر پیامبر (ص) بودند تا به شیطنت بپردازند مأیوس شدند، چون روح ولایت در دین دمیده شد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنابراین روح خدا در انسان دمیده شد، روح رسالت در کعبه دمیده شد و روح ولایت و امامت در دین دمیده شد، این سه پدیده مهم بسیار حائز اهمیت است، باید توجه داشته باشیم که در غدیر بُعد ولایتی امیرالمومنین (ع) قابل تأمل است، ما زمانی که از ولیّ سخن می‌گوییم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما قائد و امام داریم، ولیّ هم پشتوانه امامت به حساب می‌آید، در غدیر خم وقتی رسول خدا (ص) می‌فرماید «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، علی کفو فاطمه (س) است، یعنی فاطمه (س) هم در این انتصاب و حرکت همراه امیرالمؤمنین (ع) است.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) شبکه امامت و ولایت را در غدیرخم پایه‌ریزی کردند، حضرت در غدیرخم ما را وادار کرد همه ما همیشه مبلّغ و مروّج شبکه امامت باشیم و بگوییم دین ما شبکه دارد، اگر ما روی این شبکه کار کرده بودیم انگلیسی‌ها این همه خسارت در طول سال‌ها به ملت ما و ملت‌های دیگر در کشور‌های اسلامی وارد نمی‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هنر ما باید این باشد که از فرصت غدیر استفاده کنیم و پیوندی بین غدیر و ثمره و میوه غدیر که انقلاب اسلامی است برقرار کنیم و خیری برای افزایش عزت و اقتدار اسلام در جهان داشته باشیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: ما باید به غدیر نگاه محتوایی داشته باشیم، باید محصول فعالیت‌های ما این باشد که جملات امیرالمؤمنین (ع) در میان مردم رواج پیدا کند، باید محصول فعالیت‌های ما این باشد که روحیه مردم ما فسادستیزی امیرالمؤمنین (ع) شود و مردم اهل ذکر شوند، امیرالمؤمنین (ع) چقدر راجع به ذکر در نهج‌البلاغه صحبت کرده‌اند، حتی خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه به‌صورت ویژه درباره ذکر است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: چرا این خطبه‌ها در زبان ما جاری نیست و خلأ آن در جامعه ما محسوس است؟ این‌ها کار‌هایی است که اگر غدیر به این سمت و سو حرکت نکند، موفق نخواهد بود، حضرت می‌فرماید هیچ کسی گرسنه نخواهد ماند مگر اینکه کسی حقش را ضایع کرده باشد، این موارد باید در غدیر به مردم گفته شوند.

وی اظهار کرد: باید این موارد را به مردم بگوییم، مردم این‌ها را لازم دارند، مردم عدالت خواهی امیرالمؤمنین (ع) نسبت به برادرش عقیل و موارد متعدد دیگر را باید بدانند، مردم باید غیرت امیرالمؤمنین (ع) را بدانند وقتی که زینت‌آلات از پای یک زن یهودی بیرون آورده شده بود و حضرت فرمود اگر کسی این داستان را بشنود و بمیرد نباید او را سرزنش کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اکنون این بی‌حیایی‌هایی که دشمن دارد به آن‌ها دامن می‌زند، یا کسانی را که از طریق بی‌حیایی‌شان رسانه‌ای و بین‌المللی می‌کنند، حضرت این‌ها را فرموده که اگر کسی بشنود و بمیرد نباید سرزنش شود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: باید بیاییم به محتوای نگاه، سبک زندگی، معنویت، عدالت‌خواهی، فسادستیزی و قرآن‌گرایی امیرالمؤمنین (ع) نگاه کنیم و این‌ها را در جامعه رواج دهیم، نهج‌البلاغه تفسیر قرآن است، در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع) ویژه درباره قرآن سخن گفته است، باید به این‌ها توجه داشت.

وی تأکید کرد: اطعام و غذا دادن در غدیر بسیار عالی است، فرمودید که آمار آن از ۳۰ هزار به ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، این خیلی تحسین‌برانگیز است، اما اطعام باید به مثابه نمک فعالیت‌های گوناگون ما باشد. مردمی بودن جشن‌ها و اطعام‌ها نیز مهم است، اینکه اطعام‌ها خودجوش از درون همه مردم بجوشد بسیار حائز اهمیت است. در ابتدای این دیدار آقای محسن حق‌شناس دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گزارشی از برنامه‌های این بنیاد در عید غدیر ارائه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.