نشست هم‌اندیشی نقش زن و خانواده در «مکتب شهید سلیمانی» برگزار شد

نشست هم‌اندیشی نقش زن و خانواده در «مکتب شهید سلیمانی» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با اشاره به اسناد مصوب شده در این شورا اظهار کرد: مهمترین دغدغه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عملیاتی شدن اسناد مصوب است، البته این به‌معنای توقف در نوشتن سند نیست چراکه هنوز در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به اسناد کاربردی وجود دارد.

وی با تأکید بر الگوی سوم زن بیان کرد: در الگوی سوم زن تنها خانه داری و فرزند آوری و همسرداری مد نظر نیست بلکه زن امروز، زن جامعه، عالم و فعال در تمدن نوین اسلامی است اینکه هم اکنون شاهد حضور زنان بیشتر از مردان در حوزه‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها هستیم مایه مباهات است و باید حضور زنان در اجتماع را تقویت کنیم.

استاد خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار وظیفه راه بینی یعنی رصد و شناخت اولویت‌ها، دوم راهبردی به‌معنای شناخت و کشف سیاست‌ها، سوم راهبری یعنی هدایت‌گری اسناد و چهارم یعنی راه سنجی به معنای نظارت و اثربخشی را برعهده دارد. بار اصلی این مأموریت‌ها برعهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، زن و خانواده و فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال است، ادامه داد: ستاد زن و خانواده و شورای زنان می‌توانند این چهار مأموریت راه‌بینی، راهبری، راهبردی و راه سنجی را در حوزه زنان پیش ببرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه عنوان کرد: از فعالیت‌های زنان در این چهار حوزه در ذیل ستاد زنان و خانواده حمایت و پشتیبانی صددرصدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده است که استفاده حداکثری ازفعالان زن داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به تحول در شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز داریم تحول به معنای حذف نیست بلکه به‌معنای تعالی و تکامل است، باید از فعالان مردمی زنان در شورای زنان استفاده شود.

استاد خسروپناه با تأکید بر شبکه‌سازی زنان گفت: زنان فعال در عرصه‌های مختلف باید شبکه ارتباطی مختص به خود را تشکیل دهند و از آن طریق برای خواسته‌های خود اقدام کنند چراکه اینگونه صدایشان رساتر شنیده خواهد شد.

نعیمه اسلاملو، فعال حوزه مطالعات زنان در این نشست بیان کرد: باید مجموعه‌های مردمی در نهادهای مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شوند، اینگونه خواسته مردم بهتر شنیده و دیده می‌شود و در سیاست‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طالبی دارستانی، فعال دیگر حوزه زنان با بیان اینکه زن انسان‌ساز است و می‌تواند خانواده و اجتماع را اداره کند، در این نشست گفت: متأسفانه بسیاری از زنان به جایگاه خود واقف نیستند و نمی‌دانند که چه توانی دارند.

وی تأکید کرد: زنان خانه‌دار به‌عنوان جمعیت غیرفعال کشور در نظر گرفته می‌شوند در صورتی که اینگونه نیست و اگر خدمات زنان خانه‌دار تنها به صورت اقتصادی محاسبه شود در می‌یابید که با برون سپاری آنها هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

همچنین طالبی خواستار برگزاری سلسله نشست با زنان فعال اجتماعی و فرهنگی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

لیلا ملک محمدی، فعال فضای مجازی نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه فعالان زن در حوزه فضای مجازی رها هستند و به آنهایی که خوب کار می‌کنند توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از زنان خانه دار غافل هستیم، اضافه کرد: تا زمانی که ازدواج جوانان حل نشود مشکل عفاف و حجاب حل نمی شود. همچنین لازم است که برای جنایت سقط جنین فکری شود و نیاز است که فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

نیره قوی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تأکید بر نگاه شهید سلیمانی در مسائل مختلف در این نشست بیان کرد: زنان با فرمان امام(ره) در میدان ماندند چون آن را تکلیف و نه تنها حق خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی همان مکتب امام حسین است، ادامه داد: اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای حفظ مکتب مقاومت از اهمیت ویژه برخوردار است.

قوی پیشنهاد داد که کارگروهی برای پیگیری اجرایی شدن اسناد ایجاد شود.

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با تأکید بر مکتب شهید سلیمانی گفت: مکتب سلیمانی بر مبنای عبودیت، معنویت گرایی، ولایی بودن، توجه به والدین و توسل شکل گرفته است، درس‌های این مکتب باید مدنظر قرار گیرد. 

وی تأکید کرد: باید شبکه ارتباطی میان زنان شکل گیرد تا بتوانند در حوزه‌های مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند.

آزیتا همتیان رئیس ستاد حمایت از اشتغال خانگی وزارت کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یک میلیون شغل در دولت سیزدهم اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۰۳ هزار شغل و ۷۷هزار شغل برای زنان ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: اشتغال خانگی می‌تواند برای همه اقشار زن شغل ایجاد کند.

همتیان گفت: نرخ اشتغال زنان پایین است، باید در این زمینه آموزش‌هایی ارائه شود که برای آن برنامه داریم.

مریم سادات خرمدره، مدرس دانشگاه در مد و لباس نیز در این نشست بیان کرد: مصرف سالانه چادر مشکی در کشور ۱۱۰ میلیون متر است که ۱۰ میلیون متر در کشور تولید و بقیه وارد می‌شود.

وی پیشنهاد داد که برخی از نهادهای فرهنگی با همراهی انجمن نساجی ایرانی می‌توانند یک تا سه کارخانه راه‌اندازی کنند که علاوه بر تأمین نیاز داخل، تولید برای صادرات نیز داشته باشند.

عصمت سوادی، استاد دانشگاه نیز در این نشست بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که برای جذب اساتید و مدیران برخی از سؤالات گزینشی از اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود تا اینگونه الزامی برای مطالعه اسناد ایجاد شود.

فرحزادی، فعال دیگر حوزه زنان نیز در این جلسه توصیه کرد که الگوهای موفق زنان اسلام در حوزه کسب و کار به جامعه معرفی شود تا جوانان با شناخت آن انگیزه بیشتری برای کار کردن داشته باشند.

 اختری؛ مشاور امور زنان وزارت کشور نیز در این نشست بیان کرد: اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه اقدام و عمل ندارند و لازم است که در این زمینه چاره اندیشی شود.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار