همکاری‌های امنیتی ژاپن، فیلیپین و آمریکا برای مقابله با چین

ژاپن، فیلیپین و آمریکا به منظور اعمال سیاست مهار علیه چین به دنبال گسترش همکاری‌های امنیتی هستند.

دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، و جزایر مورد اختلاف در دریای چین شرقی از جمله مهمترین مناطقی هستند که پکن می‌گوید دارای مالکیت آن‌هاست. آمریکا که ظهور چین را بزرگترین تهدید برای هژمونی خود می‌داند در راستای اعمال سیاست مهار علیه پکن در حال ایجاد ائتلاف‌ها و اتحاد‌ها در شرق آسیاست.

به گزارش خبرگزاری کیودو، در حالی که چین در حال تقویت حضور نظامی خود در منطقه اقیانوس آرام – هند است، مقامات آگاه اعلام کردند ژاپن، فیلیپین و آمریکا قصد دارند چارچوبی ۳ جانبه با مشارکت مشاوران امنیت ملی خود برای مقابله با نفوذ چین در منطقه ایجاد کنند.

ادواردو آنو، مشاور امنیت ملی فیلیپین در این زمینه اعلام کرد: اولین گفتگو‌ها برای تشکیل این چارچوب احتمالا در اوایل ماه آوریل برگزار شود. من مایل به شرکت در این نشست هستم. با این وجود، برخی جزئیات این موضوع از جمله اینکه کدام کشور میزبان مذاکرات خواهد بود مشخص نیست.

یکی از دستیاران آنو فاش ساخت پیشنهاد آغاز گفتگو‌های ۳ جانبه برای نخستین بار از سوی ژاپن مطرح شده بود. توکیو و واشنگتن معتقد هستند ایجاد روابط نزدیک‌تر با فیلیپین برای تقویت بازدارندگی در برابر پکن و آماده سازی برای مقابله با بحران احتمالی تایوان ضروری است.

یک منبع در دولت بایدن نیز از حضور جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و تاکائو آکیبا، همتای ژاپنی وی در نشست پیشبینی شده خبر داد. احتمالا این نشست ۳ جانبه پس از گفتگو‌های امنیتی آمریکا و فیلیپین که با حضور وزرای دفاع و خارجه دو طرف در ۱۱ آوریل در واشنگتن انجام می‌شود، برگزار خواهد شد.

دوترته، رئیس جمهور پیشین فیلیپین روابط خوبی با آمریکا نداشت و در بسیاری از موارد اقدامات پکن در دریای چین جنوبی را نادیده می‌گرفت. با این حال، رئیس جمهور جدید این کشور به دنبال گسترش همکاری‌های امنیتی با آمریکا به منظور مهار چین در منطقه است.

برچسب ها: آمریکا ، فیلیپین ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار