جهش بهای طلا در بازار جهانی همزمان با نگرانی از رکود اقتصادی

بهای هر اونس طلا در یک هفته گذشته در معاملات جهانی شاهد بیش از ۳ درصد رشد بوده است.

طلا همواره به عنوان یکی از دارایی‌های امن در جهان شناخته می‌شود که تحت تاثیر تورم ناشی از ارز‌های جهانی قرار نمی‌گیرد و به دلیل داشتن ارزش ذاتی، هیچ گاه نگرانی درباره نابودی ارزش آن وجود ندارد. این در حالی است که با افزایش نگرانی‌های درباره آینده اقتصاد جهان، هجوم سرمایه به سمت بازار طلا اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای طلا در بازار جهانی بار دیگر افزایش یافت و باعث شد هفته‌ای که گذشت بهترین رشد طلا از اواسط ماه نوامبر به ثبت برسد.

بر این اساس، بهای هر اونس طلا در بازار فلزات گرانبها با نیم درصد افزایش، به یک هزار و ۹۲۸ دلار رسید. همچنین طلا در بازار آمریکا با همین میزان افزایش، یک هزار و ۹۳۲ دلار در هر اونس داد و ستد شد.

بدین ترتیب طی یک هفته اخیر به دلیل نگرانی‌ها درباره افزایش تورم در کشور‌های غربی و نیز تلاش بانک‌های مرکزی به منظور افزایش نرخ بهره که خود می‌تواند با ورشکستگی بانک‌ها همراه باشد، بهای هر اونس طلا ۳.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است.

از زمان ورشکستگی بانک سیلیکون ولی آمریکا در هفته گذشته نیز بهای طلا ۵ درصد معادل یکصد دلار در هر اونس افزایش یافته است. تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها درباره احتمال ورشکستگی بانک‌ها و بحران در بازار مالی جهانی می‌تواند افزایش بهای طلا در روز‌های آتی را درپی داشته باشد.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را روز گذشته نیم درصد افزایش داد و انتظار می‌رود آمریکا نیز ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را برای مهار نرخ تورم افزایش دهد. این در حالی است که هم اینک ۲۰ بانک آمریکایی در خطر ورشکستگی قرار دارند.

بهای هر اونس نقره در معاملات امروز بازار فلزات گرانبها با نزدیک به یک درصد افزایش، به ۲۱ دلار و ۹۰ سنت رسید. پلاتین نیز با یک درصد افزایش، ۹۸۲ دلار در هر اونس داد و ستد شد. همچنین پالادیوم با جهش ۱.۳ درصدی، شاهد رسیدن به عدد یک هزار و ۴۴۸ دلار در هر اونس بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار