تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت با توانمندسازی مهارتی دانشجویان

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت با اجرای طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، خبر داد.

غلامحسین حسینی نیا، نقش آموزش‌های مهارتی در اشتغال پذیری دانشجویان را کلیدی برشمرد و گفت: تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با ارتقاء سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت‌های سرای مهارت آموزی و مجتمع‌های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه‌ها جهت ورود به بازارکار، بعد از دوران تحصیل و ... از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می‌باشد.

وی اظهار کرد: دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف آموزشی و مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی (نسل اول)، پژوهشی و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی (نسل دوم) و دانشگاه‌های نسل کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیاز‌های هر گروه و رشته علمی (نسل سوم) را تجربه کرده است.

معاون وزیرکار، گفت: ورود مهارت آموزی به دانشگاه‌ها با توجه به شــرایط موجـود، نقـش مهمـی در توســعه اقتصــادی کشــور، افزایـش بهـره وری واحدهـای صنعتـی و تجـاری، ایجـاد و توسـعه فناوری هـای مـورد نیـاز، ارتقـاء مهارت هـا و آمادگـی افـراد جامعـه ایفـا می‌کنـد و بـر همیـن اسـاس کمـک بـه افزایش و بهبود مهارت هـای متناسـب بــا نیــاز بــازار و جامعــه یکــی از مهم تریــن ارکان مهارت محور کردن دانشگاه‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به ابتکار عمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن «هر دانشجو یک مهارت»، افزود: با توجه به گستردگی ظرفیت‌های کشوری دو طرف قرارداد، گام بلندی در توانمندسازی این گروه هدف ارزشمند برداشته می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در استقرار مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC)، صدور مجوز تأسیس مرکز (TMC)، پشتیبانی فنی و تخصصی از مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی با عنوان «سرای مهارت آموزی»، همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در بهره برداری دانشجویان از «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، صدور گواهینامه مهارت برای دانشجویان پذیرفته شده در آزمون‌های پایان دوره و آزمون‌های ادواری، طبق ضوابط و مقررات مربوطه و ... از تعهدات سازمان عنوان کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این آیین انعقاد تفاهم نامه، ورود آموزش‌های مهارتی به دانشگاه‌ها را آغاز دوره جدید سند تحول آموزشی با توجه به تأکیدات رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، خواند و تصریح کرد: ارتقاء سطح مهارتی دانشجویان در بخشی از سرفصل‌های آموزشی دروس دانشگاهی در حال اجراست و با مدیریت فراغت دانشجویان، سطح دیگری از ارتقاء مهارت افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

عبدالحسین کلانتری با بیان اینکه افزایش توان مهارتی با نگاه کشوری دنبال می‌شود، گفت: انجام تمهیدات لازم برای استقرار کارگاه‌های مهارت آموزی در سرای مهارت آموزی با بهره گیری از ظرفیت مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد سازمان و بهره برداری دانشجویان از «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، تسهیل و ترغیب توسعه تعاملات بین مراکز آموزشی طرفین در راستای توانمندسازی دانشجویان، هدایت پایان نامه‌ها و رساله دانشجویی در راستای موضوعات مرتبط با مهارت آموزی، تأسیس و فعال کردن کانون دانشجویی مرتبط با موضوع مهارت آموزی و ... از تعهدات این معاونت می‌باشد.

بر اساس این گزارش، تفاهم نامه یاد شده که به مدت ۵ سال شمسی و در ۸ ماده می‌باشد؛ به امضای «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و «عبدالحسین کلانتری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار