طرح جنجالی بایدن برای کاهش بدهی‌های دولت

رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد ۳ هزار میلیارد دلار از بدهی‌های دولت فدرال را کاهش دهد که به باور جمهوریخواهان از جیب مالیات دهندگان تامین می‌شود.

کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا یک روند طولانی است به طوری که نامزد‌ها تقریبا باید در یک بازه دو ساله برنامه‌های خود را به مردم معرفی کرده و به نقد و مباحثه با سایر نامزد‌ها بپردازند. جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا نامزدی خود برای انتخابات سال ۲۰۲۴ را به طور رسمی اعلام کرده است و می‌کوشد با ارائه برنامه‌های پربارتر رای دهندگان آمریکایی را مجاب به انتخاب مجدد خود کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن امروز (پنجشنبه) قرار است به ایالت "مردد" پنسیلوانیا سفر کرده و به ارائه سخنرانی درباره برنامه‌های انتخاباتی خود بپردازند. ایالت مردد به ایالت‌هایی اطلاق می‌شود که دارای اکثریت جمهوریخواه یا دموکرات نیستند و در هر انتخابات بسته به شرایط به یکی از نامزد‌ها رای می‌دهند.

بایدن که در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری برنامه متفاوتی داشت و کمتر درباره بدهی‌های دولت فدرال سخن گفته بود، اکنون برنامه اصلی خود را بر کاهش این بدهی‌ها استوار کرده است. اکنون بدهی دولت آمریکا به ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده که معادل ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

بایدن در نظر دارد در سخنرانی امروز خود در فیلادلفیا از برنامه جامع دولت خود برای کاهش ۳ هزار میلیارد دلاری بدهی‌های دولت طی ۱۰ سال آینده رونمایی کند. قرار است این کسری از طریق افزایش مالیات افراد پردرآمد (درآمد بیشتر از ۴۰۰ هزار دلار در سال) جبران شود.

با این حال، جمهوریخواهان به طور سنتی مخالف افزایش مالیات‌ها به ویژه مالیات از اقشار پردرآمد هستند، زیرا بر این باورند این موضوع باعث فرار سرمایه از کشور و سرمایه گذاری آن‌ها در سایر کشور‌ها می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا پس از ورود به کاخ سفید برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرایی کرد.

اکنون مجلس نمایندگان آمریکا در دستان جمهوریخواهان است و بعید به نظر می‌رسد تلاش بایدن برای اجرایی کردن طرح افزایش مالیات‌ها بتواند نظر موافق اکثریت نمایندگان را کسب کند. دولت بایدن در نظر دارد مالیات بر عایدی سرمایه را که اکنون ۲۰ درصد است دو برابر کند و نیز مالیات میلیاردر‌ها را در کمترین میزان به ۲۵ درصد برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار