بررسی فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا در نشست سن دیگو

بنابر اعلام رسانه‌ها موضوع فروش تسلیحات پیشرفته و زیردریایی هسته‌ای به استرالیا در نشست سن دیگو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیاست‌های آمریکا برای مهار چین باعث همکاری بیشتر با کشور‌های حوزه شرق آسیا و اقیانوسیه شده است. فروش تسلیحات پیشرفته از جمله زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا از جمله این موارد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته آینده در سن دیگو میزبان سران استرالیا و انگلیس خواهد بود. در این دیدار سه جانبه درباره روند ارسال زیردریایی‌های هسته‌ای و نیز تسلیحات با فناوری‌های پیشرفته به استرالیا رایزنی خواهد شد.

سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس درباره این موضوع گفت: سوناک روز دوشنبه هفته آتی در سفر به آمریکا با بایدن و نیز آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر استرالیا درباره توافق دفاعی اوکوس گفتگو خواهد کرد.

منابع آگاه می‌گویند سران ۳ کشور در سن دیگو درباره جزئیات توافق امنیتی سال ۲۰۲۱ به منظور تقویت دفاعی استرالیا و ارسال تسلیحات پیشرفته به این کشور به منظور مقابله با هژمونی چین در منطقه اقیانوس آرام – هند گفتگو می‌کنند.

آلبانیزی پیش از سفر امروز خود به هند از برنامه اش برای سفر به آمریکا و دیدار با بایدن خبر داده بود. با این حال، وی از جزئیات این سفر اجتناب کرد. او به رسانه‌های استرالیایی گفت: من مشتاقانه در انتظار گفتگو با مقامات آمریکایی هستم.

آرتور سینودینوس، سفیر استرالیا در آمریکا اوایل هفته جاری گفت جزئیات مربوط به فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به این کشور از سوی واشنگتن و لندن در اواسط ماه مارس اعلام می‌شود.

سن دیگو پایگاه اصلی ناوگروه اقیانوس آرام آمریکا محسوب می‌شود و منابع آگاه می‌گویند رهبران ۳ کشور در نشست دوشنبه هفته آتی خود قرار است از زیردریایی‌های هسته‌ای نیز بازدید کنند.

گفتنی است استرالیا در ابتدا قرار بود زیردریایی‌های خود را از فرانسه خریداری کند، اما در دقایق پایانی آمریکا و انگلیس به دلیل آنچه تهدید چین و سیاست مهار پکن در منطقه شرق آسیا خواندند، از توافق با کانبرا برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به این کشور به منظور مقابله با نفوذ چین خبر دادند. این موضوع باعث خشم مقامات فرانسوی و انتقادات گسترده داخلی از دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار