وزیر علوم در اصفهان پیشنهاد کرد:

تشکیل بانک اطلاعاتی علم و فناوری اکو

وزیر علوم به کشور‌های عضو اکو پیشنهاد کرد: بانک اطلاعاتی علم و فناوری برای تعمیق همکاری‌ها تشکیل دهند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغازین پنجمین اجلاس هیئت امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو با بیان اینکه همکاری علمی و فناورانه کشور‌های عضو اکو تاثیر و نتایج به مراتب موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر از تعاملات اقتصادی دارد اظهار کرد: نیاز است که سازمان همکاری اقتصادی اکو مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی، با تدوین برنامه‌های مشترک، زمینه ارتباط بیشتر مراکز علمی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری را مهیا کند.


او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم بنیاد علمی اکو نقطه ثقل مراودات علمی و فناورانه میان دولت‌های عضو باشد و بانک اطلاعاتی شامل آمار و ارقام وضع علوم، فناوری و آموزش کشور‌های منطقه را راه اندازی کند.
وزیر علوم با اشاره به فعالیت۱۳ ساله بنیاد علمی اکو تصریح کرد: باید پذیرفت که علم، فناوری، آموزش و نوآوری پیش‌نیاز توسعه پایدار و پیشرفت کشورهاست، بنابراین برای پیشرفت اقتصادی باید به علم متکی شد.


زلفی گل افزود: اکو متشکل از ۱٠ کشور با مساحت هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیت ۵٠٠ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای برای افزایش همکاری کشور‌های عضو دارد و بی شک تعاملات علمی و فناوری باید بیش از قبل مورد توجه باشد.

خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هم در این نشست بااشاره به اینکه اِکو سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اُزبکستان است گفت:هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه با پوشش حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت است.

در این نشست تفاهم نامه علمی میان دانشگاه اصفهان و بنیاد علمی اکو برای تبادلات علمی و دانشگاهی امضا شد.

 

پنجمین اجلاس هیئت امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو با حضور و مشارکت مسئولان، سفیران و کارشناسان کشور‌های عضو در اتاق بازرگانی اصفهان آغاز به‌کار کرد.
در این اجلاس ٢ روزه هیئت امنای بنیاد علمی اکو به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.