افتتاح بزرگترین پروژه زیست محیطی کشور در تکاب

سد باطله زره شوران تکاب به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی معادن کشور به بهره برداری رسید.

با حضور معاون وزیر صمت و معاون استاندار آذربایجان‌غربی؛ سد باطله زره شوران به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی معادن کشور افتتاح شد

شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو)، با تکیه بر تجربیات جهانی و شرایط محیط زیستی منطقه، این پروژه عظیم را با چهار هدف ارتقای شاخص‌های زیست محیطی، ذخیره و بازگردانی پساب و آب‌های سطحی کارخانه، ساماندهی محل تجمیع باطله و امکان فرآوری و استحصال عناصر با ارزش موجود در آن از جمله طلا، نقره و سایر عناصر در آینده، بنا کرد.

عملیات ساخت طرح سد باطله طلای زرشوران، با اعتباری نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از سال ۱۳۹۸ با نظارت سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی آغاز و پس از سه سال تلاش متخصصان ایرانی، با بالاترین سطح استاندارد‌های روز جهان، در دی ماه ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شد.

این سد با ارتفاع ۲۵ متر، ۲۶۵ متر طول تاج، ۵۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، دو برج آبگیر به ارتفاع ۱۰ متر و ایستگاه پمپاژ با توان روزانه چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب دارد و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار بنا شده است.

سد یاد شده با خط انتقالی به طول یک‌هزار و ۳۱۰ متر و سطح ایزولاسیونی به مساحت ۵۰ هکتار، ظرفیت دپوی باطله و فرآوری پساب معدنی را به ۲۰ میلیون مترمکعب و فراتر از آن می‌رساند.

تحقق یکی از مهمترین مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران، از تحقق یکی از مهمترین مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال استان که سال گذشته پس از بازدید ۵ ساعته از معدن زره شوران در فرمانداری تکاب برگزار شده و مصوباتی به تصویب رسیده بود خبر داد.

ناصر عتباتی گفت: در پی درخواست‌های مکرر اهالی منطقه سال گذشته در معدن طلای زره شوران تکاب حاضر و ضمن بازدید از محل و استماع اظهارات اهالی محل و مدیران معدن جلسه مفصل شورای حفظ حقوق بیت المال در فرمانداری تکاب برگزار و مصوباتی در جهت تامین امنیت و سلامتی مردم و حفظ محیط زیست منطقه به تصویب اعضا رسید.

وی افزود: مهمترین مصوبه احداث سد باطله با استاندار‌های زیست محیطی و بهداشتی لازم بود که به حمد الله پس از پیگیری‌های موثر و مستمر دادگستری استان و رئیس و دادستان تکاب امروز به ثمر نشست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.