سرشماری بیش از ۳۱ هزار قطعه پرنده در منابع آبی مهاباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان، ۳۱ هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در منابع آبی این شهرستان شمارش شدند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این سرشماری با حضور گروه‌های پرنده‌شناس از ۲۱ تا ۲۳ دی ماه به مدت سه روز در تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، قره قشلاق، گروس، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، سد یوسفکند و سد و رودخانه مهاباد انجام شد.

سلیمانی اضافه کرد: در این سرشماری که نتایج آن اکنون مشخص شده است، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب بین المللی کانی برازان با ۲۷ هزار و ۴۹۰ قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب سرشماری و یک‌هزار و ۶۵۰ قطعه پرنده نیز در رودخانه و سد مهاباد مشاهده و ثبت شدند.

وی افزود: مأموران یگان حفاظت این اداره در دیگر تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه از جمله داشخانه و قوپی قازان یک‌هزار و ۶۰۰ قطعه و در تالاب یوسفکند و قوپی باباعلی نیز در مجموع ۳۰ قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی را سرشماری کردند.

سلیمانی گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آن‌ها و همچنین سنجش تأثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زه‌کشی و احیای تالاب‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.