گفتگوی رئیس تایوان با رئیس جمهور منتخب جمهوری چک

رئیس تایوان در اقدامی که با خشم چین همراه بود به صورت تلفنی با رئیس جمهور منتخب جمهوری چک گفتگو کرد.

رئیس تایوان در اقدامی بی سابقه با رئیس جمهور منتخب جمهوری چک به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تسای اینگ ون، رئیس تایوان امروز (دوشنبه) در تماسی تلفنی با پتر پاول، رئیس جمهور منتخب جمهوری چک گفتگو کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و بی تردید از اقدام خودسرانه چک در برقراری رابطه دیپلماتیک با تایپه خشمگین خواهد شد.

دو طرف در این تماس تلفنی که ۱۵ دقیقه به طول انجامید بر آزادی، دموکراسی و حقوق بشری که در دو سرزمین حاکم است احترام گذاشتند. پتر پاول در این گفتگو ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتواند با تسای اینگ ون به صورت حضوری ملاقات داشته باشد.

رئیس تایوان نیز ابراز امیدواری کرد که تایپه بتواند تحت رهبری پاول با جمهوری چک روابط خود را گسترش دهد. او تاکید کرد: روابط دو جانبه میان تایپه و پراگ خوب و نزدیک است.

پتر پاول، رئیس جمهور جدید جمهوری چک به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است. او پیش‌تر یکی از مقامات ارشد نظامی و نیز از مقامات عالی رتبه سازمان ناتو بود.

پاول در صفحه شخصی خود در توییتر درباره گفتگو با رئیس تایوان گفت: ما در این تماس تلفنی ارزش‌های آزادی، دموکراسی و حقوق بشر خود را به اشتراک گذاشتیم.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با اقدام جمهوری چک اعلام کرد و گفت: ما با هرگونه روابط دیپلماتیک سایر کشور‌ها با جزیره تایوان مخالف هستیم. این جزیره بخشی از سرزمین مادری چین است و کشور‌های جهان باید به تمامیت ارضی ما احترام بگذارند.

پاول قرار است اوایل ماه مارس قدرت را در جمهوری چک به دست بگیرد. با این حال، وی نخستین مقام غربی محسوب نمی‌شود که با اقدامات خود در ایجاد روابط با تایوان باعث خشم مقامات پکن شده است. پیش‌تر مقامات پارلمانی از اروپا، آمریکا، استرالیا و ژاپن با سفر به تایپه تمامیت ارضی چین را به چالش کشیده بودند.

برچسب ها: تایوان ، جمهوری چک ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار