اظهارات مداخله‌جویانه مقام سعودی علیه برنامه هسته‌ای ایران

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس مدعی شد که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را که ناقض توافقات بین المللی است، کنار بگذارد.

به گزارش سی ان بی سی، الجبیر ادعا کرد: ایران باید به مفاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و اگر بخواهد عضوی از جامعه بین‌المللی باشد باید به قوانین و نظم بین‌المللی احترام بگذارد.

این مقام سعودی علاوه بر سخنان مداخله‌جویانه درباره برنامه هسته‌ای و بدون اشاره به جنگ ناجوانمردانه کشورش علیه یمن، ایران را به دخالت در امور سایر کشورها و حمایت از یمن متهم کرد.

الجبیر مدعی شد: اگر ایرانی‌ها تمایل به تغییر سیاست‌های خود داشته باشند، ریاض آماده است تا روابط با ایران را اصلاح کند؛ بنابراین ما معتقدیم که اقدامات و سیاست‌های ایران باید تعدیل شود. ما آماده‌ایم با ایران به عنوان یک همسایه خوب برخورد کنیم اگر ایرانی‌ها هم مایل به انجام همین کار باشند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این صندوق کودکان ملل متحد فاش کرده بود که هفت سال پس از آغاز درگیری‌های یمن و حمله ائتلاف سعودی به این کشور ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و کودکان یمنی نیز در لبه پرتگاه قرار دارند. تنها ۵۱ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالند که این مراکز نیز با کمبود شدید دارو، تجهیزات و پرسنل مواجه هستند.

گزارش حقوقی که اواخر ماه گذشته برای ثبت «جنایت تجاوزات آمریکایی سعودی در سال ۲۰۲۲» منتشر شده بود، نشان داد تعداد قربانیان به سه هزار و ۸۳ شهید یا زخمی در بین غیرنظامیان رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
این شپشوها چی میگن دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
واقعا گاو های سعودی ها از برنامه هسته ای حالیشون میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۹ دی ۱۴۰۱
یه خوبه یه فقط کمی ذهن اونها رو به کار بندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۸ دی ۱۴۰۱
به روزمیگن اماده ایم تااختلافاتمون باایران روبه حداقل برسونیم دقیقا فرداش میگن اگه ایران رفتارش روتغییربده...دقیقا معلومه که از پشت پرده گفتن جملتون رواصلاح کنید گاو شیده ما!
آخرین اخبار