سامانه حرارت مرکزی راهی برای عبور از بحران گاز

راه اندازی سامانه مرکزی حرارتی برای تولید آب گرم در شهر‌ها مصرف گاز خانگی را حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

کوروش موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، گفت: با راه اندازی نیروگاه‌های تولید آب گرم و سامانه گرمایش محلی علاوه بر کاهش آلودگی، مصرف گاز خانگی نیز تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه این نیروگاه‌ها برای فعالیت می‌توانند از سوخت زباله، گاز، بیومس و گرمای خروجی نیروگاه‌ها تغذیه شوند، افزود: آب گرم تولید شده در این نیروگاه‌ها در یک سیکل بسته در شهر‌ها به گردش درمی آید که در کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار است.

موسوی تاکامی ادامه داد: راه اندازی این نیروگاه‌ها علاوه بر کاهش ۵۰ درصد سوخت خانوار‌ها، آب گرم مصرفی و آب گرم سامانه‌های گرمایشی منازل را نیز تامین می‌کند.

او گفت: شهرداری‌ها باید در ساخت نیروگاه‌های تولید آب گرم در محله‌ها و شهر‌های مازندران و گلستان اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، استفاده از گرمایش محلی را تنها راه نجات کشور برای رهایی از مصرف سوخت بی‌رویه و آلودگی اعلام کرد و افزود: شهرک‌های مسکونی مانند خزرشهر و آکام شهر می‌توانند امسال این طرح را با ساخت این نیروگاه‌ها و سامانه لوله‌کشی آب گرم شهری آغاز کنند و برای اجرای این طرح از شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیرند.

سیستم تامین حرارت مرکزی ناحیه‌ای اکنون در برخی کشور‌ها مانند روسیه و کشور‌های جدا شده از شوروی سابق اجرا می‌شود و در این سیستم، ساکنان منزل هیچ دخالت یا نظارتی در تامین حرارت دارند بلکه موتورخانه‌های مرکزی که با گاز کار می‌کنند به صورت متمرکز آب داغ را تولید و از طریق لوله‌ها به ساختمان‌ها و شوفاژ‌های واقع در آن منتقل می‌کنند.

این شیوه از مزیت‌هایی زیادی برخوردار است که می‌توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش خطرات آتش سوزی منازل، رفع مشکلات تامین سوخت زمستانی و خداحافظی با موتورخانه شوفاژ که در ایران هر چند سال یک بار تعمیر می‌شوند اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.