رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار:

تکمیل سیل بند مهار گرگروها در عورکی چابهار نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: برای تکمیل سیل بندر مهار گرگروها(فرسایش خندقی خاک) در عورکی این شهرستان نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم تا بتوان این طرح را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

غلامرضا راهداری اظهارداشت: فرسایش خندقی یکی از مهمترین چالش‌های طبیعی در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری است که سالانه میلیون‌ها تن خاک بر اثر این پدیده مخرب دچار فرسایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های اعتباری مهمترین عامل در عدم بهره‌برداری به موقع از پروژه گرگرو منطقه عورکی است و اگر این اقدام به موقع به سرانجام نرسد تهدید جدی برای سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار بیان کرد: فرسایش خندقی خاک یا به زبان بلوچی گرگروها یا گرگروک با پیشروی بی‌سابقه و ایجاد شکاف در اراضی کشاورزی و شسته شدن خاک براثر بارندگی‌های چند سال اخیر رفته رفته بلای جان کشاورزان و خانه‌های روستایی محدوده سواحل مکران شده و تا چند سال بعد زمینی برای کشاورزی و یا سکونت روستاییان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: زمان آغاز این تیپ فرسایش خاک در منطقه نامشخص و بخشی از فرآیندهای طبیعی زمین هست، در دهه‌های اخیر به علت دخالت در طبیعیت و عدم مدیریت آب و خاک بر شدت و سرعت آن افزوده شده است.

تکمیل سیل بند مهار گرگروها در عورکی چابهار نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار است

راهداری گفت: یکی از اقدامات مناسب برای مهار گرگروها اجرای پروژه سیل بند عورکی است و با عنوان پروژه اجرایی عملیات خاکی تراکمی و سنگ و ملات در حوزه کاجو توسط شرکت آرشین کوه از تیرماه سال ۱۳۹۹ در حال اجراست.

وی ادامه داد: طول این سازه ۹ هزار و ۶۰۰ متر و حداقل ارتفاع سازه آن یک متر و ۶۵ سانتی متر و حداکثر ارتفاع ۶ متر و ۲۵ سانتی متر، عرض تاج چهار متر پیش بینی شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار تصریح کرد: تاکنون حجم خاکبرداری انجام شده ۴۲۰ هزار مترمکعب، حجم خاکریزی ۷۵۰ هزار مترمکعب، عملیات تسطیح و رگلاژ ۳۱۴ هزار مترمکعب و اجرای بستر تقویتی ۷۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب انجام شده است.

وی با بیان اینکه محدوده تحت تاثیر فرسایش خندقی یا گرگروک براساس آمارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مساحتی معادل ۸۰۰ هزار هکتار بوده که در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر چابهار واقع شده است، گفت: از لحاظ تقسیمات سیاسی گرگروها، محدوده سه شهرستان چابهار، منطقه دشتیاری و قصرقند واقع شده و بخش‌ها و دهستان‌های پلان، پیرسهراب، تلنگ، ساربوک و باهوکلات را در بر می‌گیرد.

راهداری ادامه داد: مناطق مسکونی محدوده در محاصره گرگروها شامل ۲۵۸ روستای دارای سکنه که در پنج دهستان یادشده پراکنده هستند بطوریکه در بخش پیرسهراب ۱۱۱ روستا، بخش پلان ۸۲ روستا، بخش تلنگ ۵۷ روستا، بخش ساربوک هفت روستا و در بخش باهوکلات نیز یک روستا واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار