۱۸ هزار صیاد کنارک و زرآباد در انتظار خدمات مستقیم اداری

صیادان کنارک و زرآباد ۳۲ سال در انتظار خدمات مستقیم اداری هستند.

۱۸ هزار صیاد شهرستان کنارک و زرآباد در بنادر صیادی پزم، شهر کنارک، تنک، کلات روزانه برای هرگونه خدمات اداری باید به چابهار بروند و این شهرستان با و وجود داشتن بندرصیادی کنارک بعنوان بزرگترین بندر صیادی ایران و جزو ۵۰ بندر کددار جهان در زمینه صید تون ماهیان محروم از ادارات و نهاد‌های مستقل برای خدمات در زمینه صید و صیادی است.

فرمانده بسیج دریایی شهرستان کنارک و مروج صید و صیادی در منطقه کنارک  گفت: ۱۸ هزار صیاد کنارک و زرآباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ تاکنون با گذشت ۳۲ سال در انتظار خدمات مستقیم اداری هستند و متاسفانه هیچکدام از امورات اداری نظیر دریافت سوخت ماهیانه از شرکت، صدور و تمدید و بازدید و دریافت کارت دریانوردی از اداره کل بنادر و دریانوردی، صدور و تمدید کارت تردد شناور از دریابانی ارائه نمی‌شود و صیادان برای انجام هرگونه کار و امور اداری اصلی در حوزه شیلات مجبورند به چابهار مراجعه کنند.

«خالد نیازی» افزود: صیادان روزانه، هفتگی و ماهانه در حال تردد و صرف وقت و هزینه گزاف با جان خریدن حوادث رانندگی چرا باید ۳۲ سال چشم انتظار باشند و کسی مشکلات و امورات این همه جمعیت را مرتفع نکند و این مردم نتوانند در مرکز شهرستان کنارک خدمات دریافت کنند.

وی گفت: صیادان دارای مجوز نیز برای دریافت سوخت از بنادر صیادی باید همه سوخت بنزین قایق ماهیانه خود را یکجا دریافت و به خانه ببرد و دپو کنند که این کار خطرناک و مثل یک بمب است که هر لحظه ممکن هست منفجر شود. چرا صیاد نمیتواند مثل سایر استان‌های ساحلی کشور هر زمان خواست سوخت را بتواند از بنادر صیادی کنارک و پزم و سایر نقاط سواحل مکران تحویل بگیرد.

مروج صید و صیادی در منطقه کنارک تصریح کرد: کل سهمیه سوخت ماهیانه قایق هزار لیتر بنزین است که این سهمیه فقط در پنج روز قابل استفاده بوده و سریعا تمام می‌شود لذا عنوان می‌کنم هر قایق برای انجام صید نوین و انتخابی همراه با قلاب و مناسب نیازمند ۱۵۰ لیتر سوخت بنزین است که باید تامین شود الان صیاد سوخت خود را هر ۶۰ لیتری را به قیمت یک میلیون تومان از مغازه‌ها و سوپر مارکت و دست فروشان سطح شهر خریداری و کار صید را انجام می‌دهند. آیا این در شان صیاد هست که به عنوان یک تامین کننده ماهی سوخت مورد نیاز را آزاد و از سطح شهر تامین کند؟

وی ادامه داد: مشکلات صیادان را با انجام مکاتبات متعدد با مسوولان، پیگیری‌های مختلف از طریق مسوولان محلی، استانی و کشوری را صورت دادیم، ولی از عدم نتیجه گیری خسته شده ایم و مسوولان نتوانسته اند در مرکز شهرستان امورات را انجام بدهند واقعا چرا کسی درد و مشکلات صیادان را بعد از این همه سال نشنود.

مشاور فرماندار کنارک در امور صید و صیادی با بیان اینکه برخی به بهانه اینکه ذخایر ماهی در چابهار و کنارک اندک است، هنوز با گذشت بیش از ۳۰ سال از صدور مجوز برای شناور قایق و لنج خودداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: چابهار و کنارک به آب‌های آزاد اقیانوس هند متصل است و از نظر ذخایر هیچ محدودیتی ندارد، چون صید در محدوده آب‌های مشترک و فراساحل اقیانوس انجام می‌شود و اگر صیادان ایران ماهی را صید نکنند بیش از ۴۰ کشور حاشیه اقیانوس هند و سایر نقاط جهان ماهی را صید و سود را عاید خودشان می‌کنند.

وی گفت: چرا ما باید فقط نظاره گر باشیم و نتوانیم از نعمت خدادادی دریا و ذخایر آن به نفع ایران اسلامی و مردم و افزایش درآمد صیادان استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.