راهکار‌هایی برای کاهش وزن

همواره باید از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با شرایط جسمی خود پیروی کرده و وزن خود را کاهش دهیم.

راضیه حسینی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در بیشتر موارد علت چاقی خوردن و نوشیدن بیش از حد، کم تحرکی یا ترکیبی از این دو است.

او ادامه داد: در تعدادی از موارد بعضی بیماری‌ها و دارو‌های خاص نظیر دارو‌های دیابت، دارو‌های روان گردان، دارو‌های ضد افسردگی، استروئید‌ها و دارو‌های فشار خون نیز باعث افزایش وزن می‌شود.

حسینی تصریح کرد: گاهی نیز تعدادی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند که در این موارد نیز علت چاقی دریافت کالری از طریق خوردن و آشامیدن، بیش از میزان سوازندن کالری است.

او با اشاره به توصیه‌های کاربردی برای کنترل و کاهش وزن، اظهار کرد: کاهش وزن باید تدریجی و حدود نیم کیلوگرم در هفته باشد و از رژیم‌های خیلی سخت و خود سرانه پرهیز شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه همواره از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با شرایط جسمی خود (سن و جنس و فعالیت بدنی) پیروی کنیم، تصریح کرد: در هنگام خرید مواد غذایی مانند لبنیات و برچسب ترکیبات آن دقت کرده و انواع کم چرب را انتخاب کنیم.

تغذیه

او ادامه داد: از مواد غذایی دارای کالری زیاد مانند غذا‌های آماده، تنقلات مثل چیپس و بستنی پرهیز کنیم.

حسینی با بیان اینکه میزان مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم، افزود: فیبر اغلب برای کاهش وزن توصیه می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فیبر می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و به ما در کنترل وزن خود در طولانی مدت کمک کند. برای این منظور می‌توانیم در میان وعده‌ها بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشیم، اضافه کرد: افزودن پروتئین به رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های کاهش وزن است.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه بعد از هر قاشق غذا، قاشق و چنگال را کنار بگذاریم، ادامه داد: مدت جویدن غذا را طولانی کنیم.

او با بیان اینکه از بشقاب‌های کوچک برای غذا خوردن استفاده کنیم؛ بشقاب غذا باید طوری کشیده شود که پر به نظر بیاید و منجر به پرخوری نشود، تصریح کرد: پس از صرف غذا میز یا سفره غذا را ترک کنیم.

حسینی با بیان اینکه روزانه دست کم ۳۰دقیقه فعالیت بدنی و ورزشی داشته باشیم، از مصرف روغن‌ها و چربی‌های جامد خودداری و برای پخت و پز نیز از روغن‌های گیاهی مایع استفاده کنیم؛ بهترین روغن در این زمینه روغن کانولا (روغن کلزا) و یا روغن زیتون است.

برچسب ها: کاهش وزن ، رژیم غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار