باشگاه خبرنگاران خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

کرایه‌های خودسرانه‌، زائران اربعین را نقره داغ کرد+فیلم

افزایش خودسرانه کرایه‌های اتوبوس در ایام منتهی به اربعین موجب سرگردانی و آشفتگی خیلی از کاروان‌های زیارتی خراسان جنوبی شده است.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی خیل مشتاقان و ارادتمندان به اباعبدالله رهسپار جاده عشق می‌شوند تا خود را به کربلا برسانند.

پیش بینی شده از خراسان جنوبی نیز ۴۰ هزار زائر میهمان بهشت حسینی شوند، با افزایش تقاضای سفر به کشور عراق در ایام اربعین زمزمه‌هایی از بالا بودن کرایه اتوبوس‌ها از نرخ مصوب به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که مدیران کاروان‌های زیارتی و مردم را نگران کرده است.

۳۰ مرداد ماه مدیر حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی اعلام کرده بود که امسال هزینه هر دستگاه اتوبوس برای رفت و برگشت به مرز عراق ۷۰ میلیون تومان است و اگر بیشتر از این مبلغ از زائران گرفته شود افراد می‌توانند به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مراجعه کنند.

پیچ و تاب قیمتی در بازار داغ کرایه اتوبوس‌های اربعین

صلاحی مدیر یکی از کاروان‌های زیارتی به خبرنگار ما گفت: یک ماه پیش بود که با یک اتوبوس قراردادی به مبلغ ۵۵ میلیون تومان منعقد کردم، اما دو هفته بعد از آن با من تماس گرفتند و گفتند بهای اجاره اتوبوس ۶۵ میلیون تومان است و من به خاطر بالا بودن مبلغ، قرداد را لغو کردم.

او افزود: ۳ روز پیش بود که به ناچار برای انعقاد دوباره قرارداد رفتم آن هم با مبلغ ۸۰ میلیون تومان، اما پای امضای قرار داد که رسید صاحب اتوبوس گفت کرایه اتوبوس ۹۵ میلیون است و کمتر از این مبلغ اتوبوسی اجاره نمی‌دهیم.

صلاحی ادامه داد: برای طرح گلایه ام با مجمع نظارتی پایانه مسافربری بیرجند تماس گرفتم که گفتند کرایه اتوبوس بالای ۷۰ میلیون تومان غیر قانونی است و افراد متخلف در کمیته مربوطه جریمه می‌شوند.

مدیر یکی دیگر از کاروان‌های زیارتی نیز می‌گوید: تأمین اتوبوس، خواب و خوراک را از ما گرفته است؛ زائران ثبت نام شده اند و تا یک هفته دیگر باید به سمت عراق حرکت کنیم و اگر نتوانیم اتوبوسی با کرایه مناسب‌تر پیدا کنیم مجبوریم با مبلغ ۹۵ میلیون تومان قرارداد ببندیم.

او گفت: عاجزانه از مسئولان مربوطه به ویژه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌خواهیم که پیگیر این موضوع مهم باشند و بر قرارداد‌هایی که بسته می‌شود نظارت داشته باشند تا این قرارداد‌ها عادلانه و مطابق با قیمت مصوب منعقد شوند.

اتوبوس به اندازه کافی نیست!

بررسی‌های نشان می‌دهد تنها ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در خراسان جنوبی وجود دارد در حالی که پیش بینی شده ۴۰ هزار نفر در راهپیمایی اربعین شرکت کنند.

به گفته مدیر حج و زیارت استان پیش بینی می‌شود ۶۰ درصد افراد با وسیله نقلیه شخصی خود را به مرز عراق برسانند، اما باز ۱۶ هزار نفر مجبورند  با ناوگان عمومی جابجا شوند که چیزی حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس می‌خواهد؛ این را هم در نظر بگیرید که همه اتوبوس‌ها ظرفیتشان ۴۰ نفر نیستند و بیشترشان VIP هستند و ۲۵ تا ۳۰ نفر ظرفیت دارند.

کرایه اتوبوس با قیمت بالاتر از ۷۰ میلیون غیر قانونی است

نوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از ۲۷۰ دستگاه اتوبوس در سامانه ثبت شده و کارت هوشمند دارند که این آمار شامل اتوبوس‌های روستایی، اتوبوس‌های خوابیده و سایر اتوبوس‌ها می‌شود.

او افزود: از این تعداد اتوبوس نهایتاً بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دستگاه اتوبوس هستند که می‌توانند مسافت ۲ هزار کیلومتری را برای جابجایی مسافرین اربعین طی کنند.

نوری ادامه داد: آماری از میزان قرارداد‌های منعقده برای سفر اربعین نداریم، زیرا هر کاروان به صورت مستقل با مالک اتوبوس قرارداد می‌بندد و تا کاروانی اعزام نشود آماری در این مورد نداریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی تأکید کرد: قیمتی که ما برای کرایه اتوبوس در مرکز استان اعلام کرده ایم ۷۰ میلیون تومان است همچنین کرایه اتوبوس‌هایی که در داخل همان شهرستان هستند نیز همین میزان است، اما اتوبوس‌هایی که مسافتی را از مرکز استان تا شهرستان طی کنند و آن جا زائرین را سوار کنند متناسب با مسافت طی شده بیشتر است.

تاکنون مدرکی از تخلف به ما ارائه نشده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی در خصوص گلایه مدیر کاروان‌ها از بالا بودن کرایه اتوبوس‌ها می‌گوید: تاکنون کسی مدرکی در این زمینه به ما ارائه نکرده است در صورتی که مدرکی به ما ارائه شود متخلف را شناسایی و با او برخورد می‌کنیم.

نوری ادامه داد: مدیران کاروان‌ها می‌بایست مستقیما با شرکت‌ها قرارداد امضا کنند نه با مالکان اتوبوس‌ها و در صورتی که تخلفی صورت گرفته حتماَ اطلاع دهند تا بتوانیم با تخلف برخورد کنیم.

 زائران حسینی و مدیران کاروان‌ها نباید دغدغه‌ای برای سفر اربعین داشته باشند، در صورتی که مدیران کاروان‌ها نتوانند اتوبوس مورد نیازشان را با قیمت عادلانه تهیه کنند و مجبور شوند با هر قیمتی اتوبوس کرایه کنند، هزینه‌های سفر زائرین نیز با افزایش روبرو خواهد شد.

عده‌ای پیشنهاد داده اند در صورت کمبود اتوبوس و برای شکستن قیمت‌های بالا از ظرفیت اتوبوس‌های سپاه انصار الرضا و یا حتی از ظرفیت اتوبوس‌های بلا استفاده برخی از ادارات استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.