سخنگوی وزارت امور خارجه:

با استفاده ابزاری و سیاسی از محیط زیست مخالفیم

ناصر کنعانی گفت: ایران حفاظت از محیط زیست را وظیفه خود می داند و متعهد به پیگیری این موضوع مهم در چارچوب مجامع تخصصی و بین المللی ذی ربط است.

مجمع عمومی سازمان ملل حق برخورداری از محیط زیست پاک را به‌عنوان بخشی از حقوق بشر به رسمیت شناخت. اقدامی تاریخی که مهرماه سال گذشته پیرو تصویب این قطعنامه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از سوی این شورا به مجمع عمومی ارائه شد و بالاخره دیروز در حالی با رای قاطع اعضا و بدون حتی یک رای مخالف به تصویب رسید که از ١٦٩ عضو صاحب حق رای در این مجمع، ١٦١ کشور به آن رای مثبت داده و ٨ کشور نیز رای ممتنع دادند.

اما آن‌چه دیروز در جریان تصویب این قطعنامه مهم مورد توجه ناظران در ایران قرار گرفت، رای دولت جمهوری اسلامی به آن بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح چرایی رای ممتنع ایران به قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در واقع یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن تکالیف و وظایف قدرت های بزرگ استعماری به ویژه دولت های غربی تخریب کننده محیط زیست و ایجاد کننده بحران و نا امنی در جهان در این قطعنامه است.

ناصر کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حفاظت و صیانت از محیط زیست را وظیفه خود می داند و متعهد به پیگیری این موضوع مهم در چارچوب مجامع تخصصی و بین المللی ذی ربط است، اما با استفاده ابزاری و سیاسی از محیط زیست و نادیده انگاشتن مبانی کلیدی محیط زیست در یک قطعنامه یکسویه، گزینشی و تفرقه افکن مخالف است.

وی اضافه کرد: در موقعیت کنونی، رأی ممتنع جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه سیاسی مزبور، تاکید بر هدایت صحیح این موضوع در مجاری ذی ربط تخصصی و غیر سیاسی آن است. به عبارت روشنتر رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به شیوه پیشبرد این حق است نه مخالفت با حق بهره برداری از حق محیط زیست سالم و پایدار.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساده لوح
۱۹:۵۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
نمیدونم چرا ما همیشه ساز مخالف میزنیم و تافته جدا بافته هستیم؟!!!!!
Lithuania
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
یکی بخواد یه قدم مثبت توی دنیا برداشته بشه هم، بعضی کشورهایی مثل ایران هستن که ساز مخالف بزنن و همراهی نکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بله، مثلا یکی از مبانی کلیدی حفظ محیط زیست اینه که اجازه ندیم تا کشوری مثل چین با صید وحشیانه و بی‌رویه در خلیج فارس باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی- جانوری و اکوسیستم اونجا بشه، ولی چون این کار رو می‌کنیم، پس نمیتونیم رأی موافق به این قانون بدیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
فقط بلدین حرف مفت بی پشتوانه بزنین، بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
محیط زیست رو غربیای پر مصرف داغونش کردن خودشونم باید درستش کنن کلا هر کی بیشتر مصرف کرده بیشتر داغونش کرده و باید به اندازه مصرفش خسارت بده
آخرین اخبار