سخنگوی وزارت خارجه:

ورزشی‌ترین امور بازیچه جبهه‌بندی‌های سیاسی کانادا شده است

سعید خطیب زاده گفت: از کانادا انتظار می‌رود فارغ از جوسازی‌ها برگزاری دیدارهای تدارکاتی و دوستانه را به دور از انگیزه‌های سیاسی دنبال کند.

سعید خطیب زاده در به پرسشی پیرامون اظهارات سیاسی برخی از دولتمردان کانادایی درخصوص دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت: برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی ترین امور هم بازیچه جهت گیری‌های حزبی و جبهه بندی های سیاسی در داخل کانادا شده است؛ موضع گیری ها و اظهار نظرهای منفي نخست وزير كانادا و برخي افراد ديگر، حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروه‌هاي مخالف و ايران ستيز می‌شود.

گفتنی است ایران و کانادا قرار است بامداد ۱۶ خرداد در ونکوور به مصاف یکدیگر بروند که این بازی هنوز شروع نشده اما محلی برای اختلاف‌نظر سیاسی شده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، صراحتا از مخالفتش برای انجام این بازی در خاک کانادا گفت و اخیرا یکی از نمایندگان مجلس این کشور هم خواسته تا بازی کانادا با ایران لغو شود که دلایل آن‌ها به سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران مربوط می‌شود.

فدراسیون فوتبال کانادا با وجود این به نخست‌وزیرش اعلام کرده بازی فوتبال فراتر از عقاید سیاسی است و ایران حریفی مناسب برای آماده‌سازی در مسیر جام جهانی قطر است.


بیشتر بخوانید:


طرف کانادایی هم‌زمان به ایران اطمینان خاطر داده که بازی در زمان مقرر حتما برگزار می‌شود.

مشکل، اما اینجاست که شاگردان دراگان اسکوچیچ برای حضور در کانادا باید مسافت طولانی را طی کنند؛ آن‌ها از فرصت استفاده کرده و خواسته‌اند همزمان با حضور در کانادا و برپایی اردویی در این کشور، یک بازی دوستانه دیگر هم برگزار کنند. اینجا بود که عنوان شد ایران با اکوادور به توافق رسیده و این کشور، دومین حریف تدارکاتی ایران خواهد شد.

اکوادور هم این موضوع را تایید کرد، ولی مشکلات به وجود آمده مانع از محقق شدن این رویارویی شده است. به دلایلی که در بالا عنوان شد، کانادا نپذیرفت که زمینی به بازی ایران و اکوادور اختصاص دهد. از طرفی، اعضای دو تیم هم گفتند زمان کافی برای اخذ ویزای کشوری دیگر ندارند و خود به خود این بازی لغو شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت که از دولت و فدراسيون كانادا انتظار مي رود فارغ از جوسازي‌ها، در اساس منشور حرفه ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاری اين ديدار تداركاتی و دوستانه را به دور از شائبه‌­ها و انگيزه های سياسی و نیز شانتاژهای تبليغاتی مخالفين تعاملات غیرسیاسی میان مردم كشورها، تسهيل کند؛ فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است کلیه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئوليت تمامی عواقب آن بر دوش طرف كانادايي خواهد بود.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص دستور رئیس جمهوری محترم مبنی بر حل بحران ریزگرد‌ها از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشور‌های همسایه، گفت: ما این مسیر را با عراق شروع کرده ایم و درنظر داریم در گام بعدی سوریه و تدریجا سایر کشور‌های منطقه را به تشریک مساعی در این ترتیبات منطقه‌ای ترغیب کنیم. در این چارچوب به طرف عراقی پیشنهاد شده است در قالب همکاری‌های دوجانبه برای کنترل کانون‌های غبارخیز، میزبان هیئت ایران باشد و یا اعزام هیات عراقی به کشورمان را داشته باشیم تا نقشه راه همکاری‌های دو کشور در زمینه موضوعات زیست محیطی، از جمله مقابله با گرد و غبار مورد بحث دو کشور قرار گیرد.

پدیده زیست محیطی ریزگردها و گرد و غبار سالیان زیادی است که کشورهای منطقه از عراق و سوریه و اردن تا مناطق غربی و جنوب غربی ایران را درگیر و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، تغییر اقلیم، کمبود بارش و خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب ها، سدسازی و در نهایت بیابان زایی از عوامل اصلی بروز و گسترش این پدیده هستند.

گفتنی است، در کمتر از دو ماه گذشته با وقوع و تشدید بحران ریزگرد‌ها در کشور، وزارت امور خارجه همکاری با کشور‌های همسایه را به منظور بسط مشارکت منطقه‌ای و نهایتا پیاده کردن ترتیبات منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در دستورکار خود قرار داده است.

در عرصه بین المللی نیز  وزارت خارجه از سال‌های گذشته، در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر نهاد‌های بین المللی اقدام به طرح، تدوین و تصویب  قطعنامه­هایی کرده که مشخصا بر مقابله با ریزگرد‌ها و ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای به منظور مقابله با معضلات زیست محیطی، از جمله گرد و غبار، متمرکز هستند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، در صحنه داخلی نیز، وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار (به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست) و سایر نهاد‌هایی که در ارتباط با موضوع گرد و غبار هستند، به صورت فعال مشارکت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
کانادا و استرالیا = نوکران حلقه به گوش آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۴:۳۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
مو نمیدونوم ای گور دس جعمی قه ضیش چه نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه خودتون ادعا دارید ورزش از سیاست جداست پس خودتون چرا با اسرائیل بازی نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
رژیم صهیونیستی دارای کشوری نیست یک رژیم اشغالگر و غاصب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اسرائیل یک غده سرطانی در خاورمیانه و حاصل ترور چند ده ساله در خاورمیانه و یک کشور نامشروع است.شما چرا سنگ اسرائیل را به سینه می زنید؟
Japan
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اسرائیل کشور نیست ،یک گروه صحیونیسم هستند که با قلدری یک کشور دیگر را دزدیدند ...اگر به جای اسم اسرائیل بگن فلسطین همه چی درست میشه... مانند این که یکی بیاد خونه شما و به شما بگه این خانه از من است و همسایه‌ها هم قبول کنند، شما چه حالی می‌شوی...
France
علی رضایی
۱۷:۲۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۱۳:۵۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
یوزهای ایران افتخارشان بازی با کانادای عوضی و بچه کش و بچه نیست.
این یوزها از سرزمین شیرهای زاگرس و البرز و دماوند و دنا هستند از سرزمین شیر مردان و شیر زنانی که به صدها کشور متجاوز هم درس عبرت دادند پس حرف زیادتر از دهانت برای ایران و ایرانی نرانید عوضیهای بی هویت و بی ریشه ،این مردان و زنان سابقه هزاران ساله تمدنی و تاریخی از کویر و اقیانوس گرفته تا کاسپین و سهند و سبلان و آسماری و تفتان و منگشت و بیستون و....دارند.
ایران و ایرانی نامی به بلندای تاریخ در جهان دارند.
کی شود دریا به دور سگ نجس.
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۴:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
فحاشی زیبنده فرهنگ غنی ایرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
واقعا که، کانادا بفهمد و بداند که کی شود دریا به پوز سگ نجس.
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۳:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کانادا با گذاشتن لکه ننگ جهانی در کشتار هزاران دانش آموز بیگناه در مدارس شبانه روزی و دولتی و گورهای دسته جمعی و ظلم به اینهمه دانش آموز بی پناه و بیگناه و از همه چی بیخبر که آنها را به کام مرگ کشاند هیچ سابقه خوب و درخشانی در پرونده خود و در جهان ندارد پس بهتر است خفه شود و سخن از بشر و بشریت تا تاریخ تاریخ است نگوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
من موندم اونایی که منفی دادن منظور شون چی یعنی باورتون نمیشه قبرهای دسته جمعی بچه هارو پیدا کردند فازتون چیه یعنی اونا اجازه دارند بچه ها رو بکشن این گورها ما 1999 یعنی 20 سال پیش ها حواستون هست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کانادا عددی نیست که بخواد برای ایران خودنمایی کنه اصلا کانادا در جهان هم یک کشور دور افتاده و بی خاصیت است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
همین کشوری که شما بهش بی خاصیت میگی فدراسیون فوتبالش حرف نخست وزیرش رو رد کرده و جلوش ایستاده. توی ایران چندتا از این موارد سراغ داری؟
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۳:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کانادا و طرفداران به ظاهر ایرانی و وطن فروش یادشان رفته گورهای دسته جمعی بچه های بومی که اخیرا دهها گور از این جنایت جهانی و مدعی دروغین حقوق بشر در کشورش کشف شده.
مرگ بر چهره ریاکار کانادا و مرگ بر پست ترین کشورهای جهان که حتی به بچه ها هم رحم نکردند و گورهای دسته جمعی اینهمه بچه بیگناه روز به روز نمایان و کشف میشود،شرم کنید و اسم حقوق بشر را می‌آورید.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
واقعا باید برای همیشه تاریخ، شرم کنند که اسم حقوق بشر را به زبان بیاورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دیگه کسی جز سوریه و یمن و عراق به ایران بها نمیده، واقعا مرد اون روزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اینها هم که فقط ایران رو میدوشند.
گاو شیرده اونها شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کدوم روزا. چرا اینقدر بدبختید مثلاکشوری باقدمت هزارانسالههستیم. اونا باید منت ماروبکشن نه ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دیگ به دیگ میگه روت سیاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
مثل خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کانادا فقط داره ادعا سیاسی ترین کشور مدعی آزادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چطور شما ورزش را عرصه تصویه حساب سیاسی و نمایشهای سیاسی تون قرار بدید به انها که رسید انها نباید ورزش روسیاسی کنند اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اونا ادعای کشور آزاد وسیاسی نبودن ورزش را تو بوق کرنا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
معلوم بود که بازماندگان پرواز اوکراین نسبت به این موضوع جبهه بگیرن شما هیچ کشو ر دیگه رو نمیتونستین پیدا کنین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۱۲:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ما از اون دسته کشورهایی هستیم که با وجود اینکه از یک سوراخ چند بار گزیده شده ایم بازهم عبرت نمی گیریم. رفتیم سراغ کانادا که توی این ده سال چندین قطعنامه علیه ما در مجامع بین المللی تصویب کرده، یا کشتی گیر به آمریکا اعزام می کنیم که با ما رفتار توهین آمیز و تحقیر آمیز بکنند. کرم از خود درخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
از حالا رو اعصاب بازیکنا دارن راه میرن تا برا بازیهای جهانی روحیشان تخریب بشه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ینی واقعا شما امید دارین ک ایران تو جام جهانی باقی میونه؟ همون اول کارش تمومه. فقط پول اضافه ای که می خواد حروم این فوتبالیستای بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حالا بازی با کانادا چندان ارزشی هم برای تیم ملی ندارد تیم کانادا چندان تیم با ارزشی در جام جهانی نیست و حریف چندان سختی برای تمرین هم نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۰:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این بازی فوتبال در کانادا ، پشت پرده داره.
آخرین اخبار