رئیس سازمان محیط زیست در دیدار با نخست‌وزیر عراق:

مسئله ریزگردها منطقه ای شده که همکاری همگانی را می‌طلبد

علی سلاجقه در دیدار با مصطفی الکاظمی از تمایل ایران برای حل مسائل باقی‌مانده زیست‌محیطی بین دو کشور خبر داد.

امروز یکشنبه مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و وزرای آب، کشاورزی و محیط زیست عراق در بغداد میزبان "علی سلاجقه" رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، "محمد کاظم آل صادق" سفیر ایران در عراق و هیأت همراه وی بودند.

 دو طرف در این ملاقات درمورد تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و دیگر کشورهای منطقه در مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی به گونه‌ای که حقوق و منافع مشترک کشورها را تامین کند گفتگو کردند.

الکاظمی در این دیدار گفت: تمایل مشترک در تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، پشتیبان روابط تاریخی بین دو کشور همسایه ایران و عراق می‌باشد و گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه به تکامل شرایط اقلیمی کمک می‌کند و قابلیت‌های مواجهه با چالش‌های مشترک در راس آنها چالش‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد.

به گفته نخست‌وزیر عراق  پیداکردن راهکارهای موفق برای چالش‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از اثرات تغییر اقلیم به یک مسوولیت همگانی تبدیل شده است.

در طرف مقابل رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از تمایل جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل باقی‌مانده زیست‌محیطی بین دو کشور خبر داد و بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه تأکید کرد.

به گفته آقای سلاجقه  مشکل خشکسالی و خطر ریزگردها به مسئله‌ای منطقه‌ای تبدیل شده که مساعدت همگانی را در ارائه راهکارهای موثر می‌طلبد.

پیشتر نیز رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشورمان با وزیر امور خارجه عراق دیدار و در مورد مسائل مهم زیست‌محیطی منطقه گفتگو کرده بود.

گفتنی است، دست‌کم ۴ کشور منطقه (ایران، عراق، کویت و سوریه) با معضل ریزگردها به‌طور جدی دست و پنجه نرم می‌کنند که البته چندی است کشورهای نام‌برده برای یافتن چاره‌ای برای مهار بحران گردوغبار وارد تلاش مشترک شدند.

به همین جهت چند شب پیش در رایزنی حسین امیرعبداللهیان و وزرای امور خارجه «سوریه، عراق و کویت» در خصوص مدیریت معضل مشترک گرد و غبار توافق شد تا یک هیات فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط زیست و وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط کشورمان سریعا عازم دو کشور عراق و سوریه شوند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
همش جلسه و شعار ادم های مسخره و بی عرضه
آخرین اخبار