در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش زنان در جنگ تحمیلی ظرفیت تولید فیلم سینمایی دارد

یک پژوهشگر گفت:ضرورت دارد کتاب‌های جنگ به فیلم سازان برای ساخت فیلم از نقش زنانی که به صورت فیزیکی در جنگ حضور داشتند معرفی شود.

مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق گفت: جنگ تحمیلی ایستادگی و مقاومتی را رقم زد که شاید برای بعضی از افراد باور نکردنی باشد، در این جنگ مردم ایران همگی با هم زن و مرد، پیر و جوان بسیج شدند و به همراه نظامیان در مقابل تهاجم و هجمه دشمن ایستادند که در ۸ سال دفاع مقدس شاهد رشادت‌ها و ایثارگری‌های بی نظیر زنان بوده ایم، هر فرد به نوعی وظیفه دارد که روایتگر ماجرای زنانی باشد که از جان مایه گذاشتند و ایستادگی کردند، زنان با حضورشان مشکلات ناشی از جنگ را به حداقل رسانند و پشت جبهه را امن نگه‌داشتند.

نقش پررنگ زنان در هشت سال دفاع مقدس

به گفته فتاحی نقش زنان در جنگ بسیار پررنگ بوده است، بانوان با غیرتی که در نقش پرستار برای مداوای رزمندگان و مجروحان تلاش کرده اند، زنانی که در جایگاه حامی خانواده نقش داشته تا همسران آن‌ها با آرامش خاطر بتوانند در جبهه‌ها حضور داشته باشند.

ضرورت پرداختن به حضور زنان در جنگ تحمیلی

این پژوهشگر تاریخ شفاهی گفت: در جنگ شاهد هستیم که زنان در کنار نقش‌های اصلی و روزمره خود نقش‌های جدیدی خلق می‌کنند و کار‌های بزرگی انجام می‌دهند به دلیل ایفای نقش مهم زنان در جنگ ضرورت دارد که به این مسئله پرداخته شود، اگر چه تا کنون در قالب کتاب‌های متعدد به خوبی به این موضوع پرداخته شده و به عنوان کتاب موفق جوایز و یا تقریظ دریافت کرده اند، اما نقش زنان در جنگ هنوز جای کار بسیاری دارد و سوژه‌های زیادی مانده اند که در رابطه با آن‌ها فیلم و یا کتاب نوشته نشده است.

او گفت: در رابطه با عدم ساخت مستند با موضوع حضور زنان در جنگ نقدی وجود دارد آن هم اینکه با وجود کتاب‌های موفق و پرمخاطب و زنان قهرمانان هنوز به این زنان در قالب مستند و فیلم سینمایی به خوبی پرداخته نشده است، فرنگیس حیدرپور نمونه‌ای از زنان قهرمان و با غیرت کشورمان است، اگر این قهرمان‌ها برای کشور دیگری بودند آثار بیشتری درباره‌ی زندگی آن‌ها ساخته میشد.

لزوم معرفی کتاب های مرتبط با زنان قهرمان به فیلم سازان 

به گفته فتاحی، گا‌هی می‌شنویم فیلم سازان می‌گویند درباره‌ی سوژه یابی با مشکل مواجه هستند، کتابی از نظر روایت و قهرمان داستان قوی است و مطالب با بیان اصولی نوشته شده در چنین شرایطی برای فیلم سازان موضوع و سوژه آماده است، به نظرم باید فیلم سازان حتما به کتاب‌های موفق رجوع و با نویسنده مشورت کنند، لذا ضرورت دارد تا یک سری از کتاب‌ها به فیلم سازان برای ساخت فیلم از نقش زنانی که به صورت فیزیکی در جنگ حضور داشتند معرفی شود، لحظاتی که در کتاب‌ها خلق شده ظرفیت تولید فیلم سینمایی را دارند متاسفانه زمان در حال گذر و  به چنین محتوای ارزشمندی هنوز پرداخته نشده است.

او می‌گوید: تاریخ، فرهنگ کشورمان و هشت سال دفاع مقدس در بخشی از کتاب‌های درسی کم رنگ است جای بیشتری دارد تا در کتاب‌های درسی بر این موضوعات تمرکز شود، پیشنهاد می‌کنم که در کتاب‌های دانشگاهی هم به این موضوع بیشتر پرداخته شود، باید پرسید دانشجویان ما چه قدر با تاریخ هشت سال دفاع مقدس آشنا هستند؟ چه قدر ماجرا‌ها را درک می‌کند؟ آیا خبر دارند که کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده است؟، این وظیفه وجود دارد تا در خصوص پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس در کتاب‌های درسی برنامه ریزی شود و قطعا اگر در دستور کار قرار بگیرد این اطلاعات به صورت گسترده انتقال داده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار