"گاه فراموشی" آلبومی بر پایه موسیقی مقامی ایرانی+فیلم

همایون شجریان گفت: با توجه به تغییر زمانه و آمدن فضای مجازی بهتر است موسیقی منطبق با شرایط زمانه باشد.

همایون شجریان در نشست خبری رونمایی از آلبوم " گاه فراموشی " گفت: این آلبوم نسبت به آلبوم قبلی ام پخته‌تر است و تفاوتش در ترانه سرای آن یعنی مرحوم افشین یدالهی است.

"گاه فراموشی" مجموعه موسیقیایی به خوانندگی همایون شجریان و ترانه سرایی و آهنگسازی فردین خلعتبری است. این آلبوم بر مبنای موسیقی مقامی و نواحی ایران صحنه است.

این اثر موسیقیایی در هشت قطعه به نام‌های: «در شب بی تو، گاه فراموشی، مشتاق توام، پی در پی، خواب خاکی، با تو مست، نشان، محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است.

زمینیان، فصل عاشقی، آهنگ دگرگون و گاه فراموشی عناوینی بود که برای این آلبوم موسیقی نواحی انتخاب شده بود، اما در نهایت ا " گاه فراموشی" انتخاب شد.


خواننده آلبوم " ایران من" در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا حافظ موسیقی آوازی ایران است می‌گوید که خواننده‌های بسیاری داریم که این مسئولیت را روی دوش آن‌ها بگذاریم. زمانه ما در حال تغییر شکل هست؛ با آمدن فضای مجازی سلیقه شنیداری ما در حال تغییر است. در دو سال کرونا فکر کردم بهتر است تک آهنگ برای سریال‌ها بسازم، اما در نهایت این آلبوم را به همراهی خلعتبری ساختم. تغییر شکل جامعه را نمی‌توان کاری کرد. همه افراد در گوشی‌های همراهشان به دنبال گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شان هستند.

به گفته شجریان، همه تلاشم بر این بود که همراه با جامعه امروز خودمان را تطبیق دهیم. امروزه کمتر به تولید آلبوم ۸۰ دقیقه‌ای اعتقاد دارم. به نظرم نسبت به سی چهل سال قبل شاهد این نیستیم که موسیقی حتما به صورت ساز و آوازی باشد. همه چیز در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران مانند وسیله رفت و آمد، لباس و غذا تغییر پیدا کرده است.

 

همیشه متعادل ترین قیمت کنسرت را در نظر گرفته ام 


او همچنین از در نظر گرفتن کمترین هزینه کنسرت برای مردم می‌گوید و اینکه اگر نمی‌تواند باری از روی دوش مردم بردارد حداقل بابت هزینه بلیط کنسرت به آنان فشاری تحمیل نکند. الان اجاره یک سالن کنسرت دویست میلیون تومان شده است. نه فقط الان که همیشه متعادل‌ترین قیمت‌ها برای بلیط کنسرت درنظر گرفته ام.

همایون شجریان از برنامه ریزی برای اجرای کنسرت قبل از کرونا در ایران و خارج از کشور گفت که کرونا دلیل لغو این کنسرت‌ها بود. او در حال برنامه ریزی برای اجرای کنسرت در داخل ایران در تیرماه ۱۴۰۱ است.


این خواننده آواز ایرانی همچنین از طرح کنسرت رایگان خیابانی که چند سال پیش مطرح کرد می‌گوید که هدفش این بود که طیف وسیع از آدم‌هایی که دسترسی به کنسرت ندارند با خیال راحت کنسرت بروند.

ایده این فکر از اینجا آمد که اگر بتوانم کار خیر کنم مثلا مدرسه بسازم خیر از من بهتر هم هست. اما اگر کنسرت رایگان در مکانی که شرایطش باشد برای صدهزار نفر اجرا کنم این کار مختص به خودم هست.

آلبوم "گاه فراموشی" هزینه زیادی صرف شده است

 

خلعتبری، آهنگساز و ترانه سرای " گاه فراموشی" در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر استفاده از نوازندگان خارجی می گوید که " گاه فراموشی" به صورت کوارتت چهارنفره به همراه همایون شجریان اجرا شده و در این اثر نیاز به بداهه نوازی از یک گونه خاص داشت و این چهار نوازنده شخصیت موسیقیایی متفاوتی داشتند.

خلعتبری ، از هزینه زیاد تولید این اثر موسیقیایی می گوید که به دلیل سفرهای متعدد در دوران کرونا به اروپا و تعامل با چهار نوازنده خارجی اتفاق افتاد. تولید موسیقی آسان نیست و ساعت های طولانی اجرا در استودیو هزینه بر است.

گزارش از فاطمه شریفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Sama
۱۴:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
آقای شجریان همیشه منصفانه عمل می کنند آن شالله همیشه موفق و پیروز و سلامت باشند
Iran (Islamic Republic of)
مارال
۲۰:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
صدای بسیار خوبی دارن
آخرین اخبار