مراسم احیای شب قدر در مصلای اردبیل برگزار شد

همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع)، مراسم احیای نخستین شب قدر در مصلای این شهر برگزار شد.

مراسم احیای شب قدر دیشب با اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل آغاز شد.

قرائت قرآن کریم و دعای جوشن کبیر همراه با مرثیه‌سرایی و ذکر توسل به اهل بیت (ع) و سخنرانی نماینده ولی فقیه در  اردبیل از جمله برنامه‌های مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم امام هشتم (ع) بود.

امام جمعه اردبیل در این مراسم طی سخنانی به ذکر فضیلت‌های امیرالمومنین علی (ع) و وجوه شخصیتی آن امام همام پرداخت ، نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه علی(ع) از هر چیز بالاتر است، گفت: در فصاحت، شجاعت، علم، ریاضت، عرفان، حلم و عطوفت کسی بالاتر از او نیست. علی(ع) مدینه المعاجز است و شهری است که در هر بخش آن نگاه کنیم، معجزه است. 

آیت‌الله سیدحسن عاملی گفت: خداوند علمی به حضرت علی داده است که عقل در مقابل آن می‌ماند. مثل کهکشانی است که در مقابل بشریت ایستاده است و انسان هرچه سرش را بلند می کند، نمی‌تواند آن را ببیند.

او با ذکر روایتی از احمد ابن حنبل در فضایل امیرالمومنین گفت: احمد بن حنبل می‌گوید پیامبر می‌فرماید یا علی اگر نمی‌ترسیدم که مسلمانان در حق تو آن حرفی را بگویم که در حق عیسی(ع) گفتند که فرزند خداست دستور می دادم که پشت علی بیفتید و هرکجا پایش می‌گذارد خاک آن را بردارید و این را به امام اهل سنت نقل می کند.

 به گفته او، انسان چقدر وجودش برکت پیدا می‌کند که پیغمبر ما می فرماید هر جا علی(ع) را دیدید راه می‌رود خاک پایش برکت دارد اگر خاک پای ایشان اینگونه برکت داشته باشد، فکر و علم و فصاحتش نیز برکت دارد، مدیریت و امامتش هم برکت دارد. اما ببینید امت با این برکت چه کرد.

 امام جمعه اردبیل تسلط امیرالمومنین به علوم را از دیگر وجوه ایشان برشمرد و گفت: ما باید ببینیم چقدر با امیرالمومنین(ع) محرم شدیم. وقتی تعداد مورچه‌ها را می‌داند آیا نمی‌داند در چه حالی هستید، در بازار چه می‌کنید، با بیت‌المال چه کردید، با بازار با انواع آرایش کل جامعه را آلوده می‌کنید، آیا نمی‌داند.

آیت‌الله عاملی با ذکر فضیلت دیگر امام اول شیعیان خداوند به پیامبر می‌فرماید برای رسالت از تو شاهد می‌خواهند. شیعه و سنی نوشتند قرآن نزد اوست. خداوند در قرآن در دو جا علی(ع) را به عنوان شاهد رسالت معرفی کرده است.  

به گفته او، اگر در دادگاه کسی بخواهد شهادت بعد باید اشراف داشته باشد. و خداوند می‌خواهد بگوید علی بر رسالت خاتمیت مشرف بود. امیرالمومنین اگر می‌خواهد به رسالت شهادت بدهد باید حقیقت آن را بداند و ایشان این فضیلت را با تمام وجود درک کرده است.

در این آئین اهالی مومن اردبیل با بر سر گذاشتن قرآن مراسم "یک یا الله" را برجای آورده و ندای "الغوث الغوث خلصنا من‌النار یارب" سردادند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.