موافقت برخی کشور‌های اروپایی با خرید نفت و گاز روسیه در ازای روبل

معاون نخست وزیر روسیه از موافقت برخی مشتری‌های اروپایی گاز روسیه با پرداخت روبل در ازای خرید گاز از روسیه خبر داد.

الکساندر نوواک گفت: بعید است کشور‌های اروپایی طی پنج تا ده سال آینده بتوانند جایگزینی برای نفت و گاز روسیه پیدا کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، معاون نخست وزیر روسیه افزود: روسیه سی درصد از نفت و چهل درصد از گاز وارداتی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.  بدون در نظر گرفتن منابع انرژی روسیه نمی‌توان از امنیت انرژی در اروپا سخن گفت.

معاون نخست وزیر روسیه هشدار داد تحریم‌ها علیه روسیه باعث افزایش بی سابقه قیمت‌ها می‌شود.

بلومبرگ پیشتر گزارش داد: تجزیه و تحلیل حقوقی کمیسیون اروپا که برای اولین‌بار در اوایل ماه جاری منتشر شد نشان می‌دهد که تصمیم پوتین مبنی بر خرید گاز با روبل، وضعیت حقوقی جدیدی ایجاد می‌کند و رویه محدودیت‌ها علیه مسکو را تغییر می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند این فرآیند جدید کنترل اوضاع را به دست دولت روسیه می‌سپارد. کارشناسان مدعی شدند که این روش جدید می‌تواند هزینه‌های جدیدی را برای خریداران ایجاد کند، زیرا معامله کاملاً توسط روسیه کنترل می‌شود.

کمیسیون اروپا تأکید کرد که باید به قرارداد‌های توافق شده احترام گذاشته شود و به هر تلاشی از سوی روسیه برای دور زدن تحریم‌ها پاسخ خواهد داد. اکثر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز گفته‌اند که هزینه گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند.

۱۱ فروردین، رئیس‌جمهور روسیه بخشنامه مربوط به پرداخت بهای گاز این کشور به روبل روسیه از جانب «کشور‌های غیردوست» را امضا کرد. بر اساس این بخشنامه بازرگانان کشور‌های غیردوست از جمله اتحادیه اروپا باید حساب‌هایی را مبتنی بر ارز روسیه در بانک‌های این کشور باز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار