سیاست صبر و تماشا بس است، بدهی خود را پرداخت کنید

نقش مخرب و «بازی توخالی» مقامات انگلیس در مذاکرات لغو تحریم‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

باشگاه خبرنگاران جوان - هنوز چند ساعت از بیان عبارت «بازی توخالی» از زبان سخنگوی وزارت خارجه ایران نگذشته بود که دولت انگلیس اعلام کرد اسامی احمد زرگر، حسن حداد، محمدحجازی و حسن فیروزآبادی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

وزارت خزانه‌داری انگلیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده، این افراد زین پس مشمول مصادره دارایی نخواهند بود. اما نکته جالب اینجاست که سه نفر از این افراد فوت شده‌اند!

تمامی این افراد بنا به ادعاهای مرتبط با «حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌ بودند.

به گفته حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل، بازی که انگلیسی ها انجام می دهند «بازی صبر و تماشا» است. آنها ابتدا امتیاز می‌دهند، بعد صبر می کنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. این قبیل حرکات با توجه به رسوایی‌های اخیر دولت انگلیس است و این مسیر را دنبال می کند که در  فضای رسانه‌ای و در مقابل افکار عمومی خودشان نشان دهند دست بالا را در مذاکرات دارند. دلیل دیگر آن است که به مردم خودشان ثابت کنند از میان کشورهای اروپایی این انگلیس است که میدان‌داری می کند.

لغو تحریم بی‌اثر پیشکش، بدهی خود را پرداخت کنید !

اشاره لاسجردی به رسوایی مربوط به افشای هدر رفت تجهیزات حفاظت فردی در انگلیس است. وزرای کابینه بوریس جانسون نخست وزیر این کشور فاش کردند که نزدیک به پنج میلیون پوند تجهیزات حفاظت فردی به زودی بلا استفاده می شود، زیرا یا دیگر مورد نیاز نیستند و یا کارکنان سرویس سلامت همگانی دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند.

این افشاگری در بحبوحه چالش های دیگر دولت بوریس جانسون، موجی از انتقادات را علیه نخست وزیر انگلیس به راه انداخته و دولت او متهم به سهل انگاری در مقیاس وسیع شده است.

در همین مدت نیز پنج تن از مقامات ارشد نخست‌وزیری انگلیس استعفا دادند. این استعفاها علاوه بر افشاگری اخیر بدنبال رسوایی برگزاری مهمانی‌های نخست وزیر انگلیس همزمان با منع قانونی برگزاری تجمعات و اجباری شدن قرنطینه سراسری در لندن بدلیل شیوع کرونا صورت گرفته است.

استعفاهای اخیر از دفتر نخست وزیر انگلیس شامل «دن روزنفیلد»رئیس دفتر نخست وزیر و «مارتین رینولدز» منشی خصوصی اصلی جانسون، «النا ناروزانسکی» دستیار واحد سیاست‌گذاری دولت انگلیس است.

اما اقدام به لغو تحریم‌های چهار فرد ایرانی همزمان است با صحبت هایی که لیز تراس وزیرخارجه این کشور با انتقاد از ایران بیان کرده بود. تراس در آخرین اظهاراتش گفته بود «سرعت پیشرفت در مذاکرات کافی نبوده و مذاکرات در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است. ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را منعقد کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد!»

لغو تحریم بی‌اثر پیشکش، بدهی خود را پرداخت کنید !

به باور باقری کارشناس سیاسی « طرح مسئله سرعت از سوی انگلیس و تهدید به فروپاشی شاکله مذاکرات از سمت ایران، صرفا برای برهم زدن تمرکز تیم مذاکره کننده ما است. فروپاشی به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد چراکه غربی ها بیش از ما به توافق احتمالی نیاز دارند. دلیل آن را هم در روند پیوسته مذاکرات می‌توان مشاهده کرد. غربی ها حاضر نیستند نوار مذاکرات را حتی ۱۰ روز یا یک ماه هم که شده قطع کنند. »

لاسجردی نیز می‌گوید انگلیس با طرح مسئله سرعت و به بن بست کشیدن گفت‌وگوها از سوی ایران به دنبال انحراف افکار عمومی از روند مذاکرات است.  موضوع دیگری که لندن از بیان چنین ادعاهایی دنبال می کند این است که از پرداخت بدهی  ۴۲۰ میلیون دلاری را که به مدت بیش از چهار دهه بلوکه کرده طفره رود. »

لغو تحریم بی‌اثر پیشکش، بدهی خود را پرداخت کنید !

ایران در سال‌های دهه ۷۰ میلادی ۶۵۰ میلیون پوند برای خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن به انگلیس پیش پرداخت کرد. انگلیس تا رخ دادن انقلاب اسلامی، ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد، اما پس از انقلاب تعدادی از تانک‌ها را به دشمن در حال جنگ با ایران یعنی عراق فروخت و مابقی پول‌ را نیز تاکنون پرداخت نکرده‌ است.

لغو تحریم بی‌اثر پیشکش، بدهی خود را پرداخت کنید !

به اعتقاد باقری هر چه به پایان مذاکرات نزدیک می شویم از این دست موضع گیری ها بیشتر مشاهده خواهیم کرد. انگلیس به جای اقدام هفته گذشته در لغو تحریم های بی اثر می‌تواند با پرداخت بدهی خود به ایران گام مثبتی در روند مذاکرات بردارد. البته بعید نیست اگر در مسئله بدهی‌ انگلیس به ایران، این کشور از موضوع بدهی‌ها به عنوان ابزار گروکشی و به اصطلاح در باغ سبز استفاده کند. به این صورت که انگلیس با مطرح کردن این موضوع در فضای محاسباتی جامعه ما اثر گذاشته تا به دنبال آن تاثیر منفی در تیم مذاکره کننده داشته باشد. » 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
انقلاب به دست خود مردم و همه چیز دست خود مردم است اما همه سعی در انداختن مسولیت تورم و گرانی به دوش دیگری هستند و توپ رو در زمین دیگری می اندازند. پس چرا انقلاب کردید؟اون ۹۸درصد موافق جمهوری اسلامی چه کسانی بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بعضی وقتا فکر می کنم انگلیسا چه جوری تونستن ۲۰۰ سال ارزش پول ملیشون رو حفظ کنند؟ کاری که ما حتی یکسال هم نتونستیم انجام بدیم. واقعا از این بابت آفرین دارن
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
اللهم الشغل الظالمین بالظالمین
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۷:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
سابقه فروش سلاح
فروش سلاح به اوکراین-عربستان-اسراییل-صدام.
ضدروسیه-یمن-فلسطین-لبنان-ایران
روباه بودن بریتانیاست.
Iran (Islamic Republic of)
اکی
۱۹:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
مرگ بر صهیونیسم مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
ایران قبل از اسراییل باید گور انگلیسی را بکند این دولت تروریست را باید خاکستر کرد
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
نگو میترسن
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۵:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
انگلیس باید ۵۷۰میلیون پوند باقیمانده در طی حدود۵۰سال با سود آن در این مدت طبق فرمول بانکی خودشان به ایران پرداخت کند.ما نباید از یک پوند آن هم گذشت کنیم چون انگلیس خبیت ترین موجود عالم هستی هست حتی از رژیم صهیونیستی هم بدتر هست.این حرامخواران همانهایی هستندکه در جنگ جهانی دوم نصف جمعیت ایران را با ایجاد قحطی مصنوعی از بین بردند یعنی زجرکش کردند .بیش از ۱۰ میلیون نفر.ما بایستی حداقل خون‌بهای این افراد بی گناه را از این کشور کثیف بگیریم و در دنیا آنها را رسوای خاص و عام کنیم و نگذاریم این حق پایمال شود و این جنایت عظمامخفی بماند و مردم دنیا کاملا باید از آن با جزییات مطلع گردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
الان که 75میلیون فقیر دارید چرا ازنظام مطالبه حق نمیکنید؟چرا بالای132000مردم بیگناه بخاطر لجبازی وسیاسی بازی امثال خانم الهیان وعین اللهی وزاکانی و180نماینده طورماری مبنی برعدم واردات واکسن کرونا امضا کردند وروزانه روزی700-800نفر جانشان را ازدست دادند مطالبه خون بها نمیکنی؟الان شماهارا کی رسوا عام وخاص کند؟اگر طالب حق هستی حق فعلی وبروز مردم خودت را بگیر اون مربوط به 60-70سال پیش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس 13:33 واقعا درسته حرف شما+++++
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
متوقف کردن غنی سازی اورانیوم برای دستیابی به بمب اتمی،متوقف کردن ساخت موشکهای بالستیک حمل کننده سلاح هسته ای دخالت نکردن در منطقه شروط آمریکا برای رفع تحریمهاست که ایران قبول نمی کنه ودودش به چشم مردم می ره بی ارزش شدن پول ایران فقر و گرانی و بیکاری اقتصاد فرو پاشیده ایران ،مسئولین با حقوقهای بالا وزندگی مرفه اکثرا تابعیت کشورکانادا فرزندانشان در کانادا وامریکا واروپابدون هیچ دغدغه ای وبدون اینکه قدمی به صلاح مردم بردارن همچنان با لجاجت بدنبال ایدئولوژی خودشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
بسیار سادگی و ساده لوحانه و دیوانگی است اگر بدانی اینگونه تحریمها رفع میشود ،از قدیم گفتن آزموده را آزمودن خطاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس 12:09 حرف شما درسته..موافقم++
با لجبازی و در جهت رفاه و حرف مردم اقدام نکردن.میشه همین..حالا به چین و روسیه باز فقط امتیاز میدیم..بدون حساب
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
کفگیر خورد ته دیگ ؟
آره زود تر بدید که اختلاس گرا و آقا زاده ها و دولت چین و روسیه عزیزان یمنی و سوری و لبنانی و فلسطینی با چمدون منتظرن که پر کنن ببرن
که اگر در آخر چیزیش موند که معمولا نمیمونه خرج معیشت نابود شده مردم مظلوم خودمون بشه
از ماست که بر ماست
خدایا پناه بر تو که دیگر جز تو پناهی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اگه به جای کدخدا به خدا پناه برده بودید وضعیتتون اینطور نبود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
هنوز مسوولی که ۴ میلیون بگیرد ولی امضا کند ۴۰۰ میلیون گرفته پیدا نکرده اند. چرا مسوولین اعتراض نمی کنند که ۴۲۰ میلیون ۴۵ سال در بانکهای انگلیس مانده است سود این مدت و افت ارزش آنرا مطالبه کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
حق رو باید به زور گرفت،اموال نامشروع شاه...بدهی آمریکا...بحرین و آذر بایجان و ...اموال خاوری...زنجانی...و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
درمذاکرات برجام، مسؤلین حکومت ما خیلی موذیانه رفتار می کنند!! طوری که قیمت دلار آمریکا وقیمت سکه وطلا وبازار پایین نکشه!؟؟ تاآنان بتوانند پیوسته مردم رابدوشند!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
روباه مکار
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۱۰:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام
والا چه عرض کنم اینجا کاربرد دارد
سالهای که زودتر آمدند و رفتند ، خوب کشتی و نفتکش گروگان می‌گرفتید ،،، حالا چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
اینجا، سیب زمینی کیلویی 8000تومن هست، ولی قیمت مصوب میدان 10000 تومان، وبه دست مردم بیشتر!!!؟ چراخود باعث گرانی هستید!؟!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۴۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
اونا دولتمردان ما را سرکار گذاشتن // دولتمردان هم ملت خودمون را سر کار گذاشتن
در این میان // نه اروپایی ها ضرر میکنن // نه عالیمقامان ما از رفاهیاتشان چیزی کم میشه // فقط کلاه گشادی سر ملت رفته
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۹:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
شخصی رو می شناختم که در عین سادگی و ساده گویی،سیاست ها رو ترجمه میکرد،
حالا روزگار حقیقی ما شده،بلا نسبت بعضی از افراد کشورمون،ایرانی ها شعور سیاسی شون خیلی کم شده،درک واضح از سیاست دارند ولی شعور سیاسی رو دارند از دست میدهند،
از روزی باید ترسید که دشمن تحریم ها رو برداره یا عملا تحریم ها بی اثر بشه ولی ملت حریص دست از گرده تحریم برندارند،
ای کاش مردم به شعور سیاسی اوایل انقلاب برگردند.
دشمن شکست رو پذیرفته و مجبوره دریچه ها رو باز کنه،دشمن در زمان هم باخت،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
پس نمیدیم هروقت هررفتید ازعراق چین وهند وپاکستان وسریلانکا بدهی خودرا وصول کردید ماهم پس میدهیم
وزارت امورخارجه برای وصول پول نفت وغرامت جنگی از کشورهای عراق وپاکستان وهندوچین وسریلانکا وانگلیس وامریکا به 100نفر شرخر استخدام میکند
شرایط استخدام
1- قوی هیکل وشکم سیر باشد تورا هاپولی هاپو نکند
2- ترجیحا پیراهن سفید بدون یقه پوشیده باشد
3- وفادار به اصل پول ووصول باشد
4- زبان عربی در ال مل کردن بلد باشد
5- جزو بنده زاده ها باشد
4- به دوچاقو وکارد وابسته نباشد مستقل یاشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
یک سری بیکار ک بجای درس خوندن و کار کردن نشستن فقط کامنت میذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
دمت گرررررررررررررررررم خخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
از بازی توخالی روسیه (شوروی) چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
شما حق مردم رو هر وقت دادید اونا هم حق شما رو میدن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
فاز شما دقیقا چیه ؟؟؟؟دوست یا دشمن الان؟؟؟؟ اینجا جای این حرفا نیست اینجا ما درمقابل دشمنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
حالا شد مذاکرات رفع تحریمها...!! خوب بگید برجام..
شاید چون یک زمانی برجام و میگفتین بده و تو مجلس علیه مذاکرات و وزیر خارجه ی قبل، شعار میدادن"الان خجالت میکشین که بگین..شده قاشوق رو دور سر چرخوندن،!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
قول بهتون میدم اینا 1500 تا چیفتن بهتون میدن ولی یه دلارم بهتون نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
مرگ بر انگلیس خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
خیلی فرق با حکومت ما ندارن که خودرو را به پنج برابر قیمت جهانی به مردم می فروشه
آخرین اخبار