نقش فرانسه در مذاکرات تغییر می‌کند؟

سابوتاژ بی سابوتاژ

فرانسه که در طول سال‌های گفت‌وگوی ایران و ۱+۵ به «گربه سیاه» مذاکرات مشهور شده، این بار، اما سعی می‌کند مواضع مثبتی اتخاذ کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - شامگاه شنبه حجت‌الاسلام رئیسی و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر پرداختند؛ گفت‌وگویی که یکی از محورهای آن، مذاکرات لغو تحریم‌ها بود.

مکرون در این گفت‌وگو خطاب به رئیس جمهور ایران گفت «ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد، چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.» جمله ای که به ندرت از زبان مقامات اروپایی طی این سال‌ها شنیده شده است.

بازیگر نقش «پلیس بد» در سال‌های اخیر

به گفته محمدعلی بصیری کارشناس روابط بین‌الملل، نقش فرانسه در مذاکرات تاکنون یک نقش منفعل و غیرفعال بوده و این کشور همواره با ایفای نقش «پلیس بد»، به‌طور سنتی به کارشکنی (سابوتاژ) در مسیر گفت‌وگوها و اجرای سیاست‌های رژیم صهیونسیتی و کشورهای مرتجع منطقه در مذاکرات لغو تحریم‌ها پرداخته است.

 

سابوتاژ بی سابوتاژ

منظور از «سیاست پلیس خوب یا پلیس بد» این است که کشورهای دخیل در مذاکرات در راستای هدفی مشترک وظایف متفاوت سیاسی برعهده دارند و وقتی اجزای یک پازل را در جای خود می‌چینید حتما دیده‌اید که این اجزا با هم متفاوت‌اند، اما در نهایت تصویری واحد را منعکس می‌کنند؛ بنابراین اگرچه اختلاف وجود دارد اما این اختلافات در راستای یک تصویر کلی مشترک قابل تعریف است.

حقی که مکرون از مدت ها پیش باید به ایران می داد

بصیری می‌گوید «مکرون با بیان این جمله که ایران حق دارد در مذاکرات به آمریکا بی اعتماد باشد سعی می‌کند با ارسال سیگنالی مثبت از ایران دلجویی کند.تا زمانی که فرانسه در عمل، با فشار بر روی سایر طرف ها نخواهد نقش مثبتی در مذاکرات ایفا کند بی تاثیراست.»

«سابوتاژ بی سابوتاژ»

محمود دهقان کارشناس مسائل اروپا اما موضع گیری مکرون را دلیلی بر حس انزوای این کشور در مذاکرات وین دانسته و می گوید «مکرون حس می کند موضع پاریس در مذاکرات ضعیف شده است. دلیل آن هم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و قرارگیری لندن در کنار واشنگتن و صحبت هایی است که از گفت‌وگوی مستقیم میان ایران وآمریکا شده، بنابراین موضع گیری اخیر مکرون به نوعی پیش دستی نسبت به آمریکا است.»

به باور دهقان «علت حس انزوای فرانسه، به دلیل ضعفی است که در مقابل آمریکا دارند به همین دلیل اروپایی‌ها نمی توانند نقش تاثیر گذاری در مذاکرات داشته باشند. این ضعف به جایگاه ویژه اقتصادی آمریکا برمی گردد که هنوز در میان کشورهای اروپایی برقرار است. اروپایی ها حتی مالک شرکت های خودشان هم نیستند و از آمریکا حرف شنوی دارند و نمی توانند در برابر این کشور مقاومت کنند.»

نشریه پولیتیکو در مقاله‌ای در خصوص وابستگی اروپا به آمریکا می‌نویسد «نظم جهانی، به صورتی که ما امروز می‌شناسیم پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گسترش یافته است. این نظم تحت برنامه ریزی توسط آمریکا رهبری می‌شود، تحت هژمونی دائمی نظامی آمریکا قرار می‌گیرد و اروپا را تحت حمایت آمریکا قرار می‌دهد. هدف این استراتژی این است که هیچ قدرت کوچکی در اروپا شکل نگیرد و در واقع هدف نهایی وابستگی همه به آمریکا و متحدان او است.»

سابوتاژ بی سابوتاژ

زن مغروری که آمریکا دورش زد

سپتامبر ۲۰۲۱، رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک نشست خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) خبر دادند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی‌های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

با امضای این قرارداد فرانسه با فراخواندن سفیر خود از آمریکا به آن واکنش نشان دادند. پیشتر فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود. فرانسه قرار بود زیردریایی هایی با سوخت متعارف اما از روی مدل زیردریایی های اتمی خود به استرالیا تحویل دهد. این قرارداد با افزایش هزینه و تاخیر در اجرا مواجه شد و سرانجام استرالیا به همین بهانه به سمت استفاده از خدمات رقبای فرانسه رفت.

«سابوتاژ بی سابوتاژ»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، این وضعیت را یک «بحران جدی» در روابط توصیف کرد و گفت: «این واقعیت که برای اولین بار در تاریخ روابط آمریکا و فرانسه سفیر خود را برای مشاوره فرا می‌خوانیم، یک اقدام جدی سیاسی است که عمق بحران موجود میان کشورهای ما را نشان می‌دهد.»

به گفته دهقان« بلایی که آمریکا و انگلیس در مسئله پیمان «اوکوس» بر سر فرانسه آورد باعث شده فرانسه به این فکر بیفتد که تنها و منزوی شده است. تنهایی فرانسه مسئله ای جدی است، چراکه با کنار رفتن آنگلا مرکل از فضای سیاسی آلمان، برلین دیگر نمی تواند به شکل سابق نقش پدرسالار اروپا را درکنار پاریس ایفا کند. در نهایت این عوامل باعث شده فرانسه در مقام صحبت هم که شده از نقش انفعالی خود فاصله بگیرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
فرشید م ی
۰۷:۲۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۱:۳۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
فرانسه میخواهد دوباره دو خودروسازش را که بجز ایران هیچ مشتری ندارند !! به نان و نوایی برساند.
فرانسه در دشمنی با ایران کم نگذاشته است ! هر جا دشمنی نکرده ، از دستش بر نیامده.
Iran (Islamic Republic of)
Karim
۲۱:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چینش اینجوره مزاکرات به ضرر ایران و تیم مذاکرات ایرانی است یک نفر در مقابل هفت نفر ایران باید از اروپا فقط نماینده اتحادیه اروپارا قبول میکرد ان وقت میشد ایران روسیه چین واتحادیه اروپا.نه اینگونه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
نقدا که تکلیف توافق معلوم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
چقدر بدم از فرانسه مزور و اسلام ستیز
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
فرانسوی ها هم مثل روسها، غیرقابل اعتماد هستند، از الان تاریخ امروز رو یادتون باشه، یکماه هفته دیگه حرفهای جدید فرانسوی ها رو خواهید شنید..؛ از فردا مقامات صهیونیستی با زیرشلواری!!! میرن کاخ الیزه برای عیادت مکرون و هیئت دولتش...، هیجکس یادش نمیره که فرانسوی هائی که در جنگ جهانی دوم شکست خورده و مفلوک بودند، بعد جنگ با دادن اسرار ساخت سلاح هسته ای به صهیونیستها و کارتلهای یهودیان تندرو، یکهو عضو دائم شورای امنیت میشن...؛
Iran (Islamic Republic of)
استقلال
۱۹:۴۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش تمام دنیا روسیه و چین میشد تجارت با این دو کشور برای ایران بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
فرانسه را چرا با آمریکا و انگلیس و آلمان مقایسه نکردی مگر آنها به تعهداتشان عمل کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
انشاءالله دولت اقای رئیسی فریب این دغل کاران را نخورد ، که نمی خورد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
واقعاً خجالت داره که زبان شیرین فارسی را تخریب میکنید. "سابوتاژ"؟!!!
آیا نویسنده قصد خودنمایی داره که چند کلمه انگلیسی بلده؟!!!
اگر فرانسه با "سابوتاژ" قصد تخریب یک تفاهم‌نامه راداره؛ شما قصد تخریب فرهنگ و زبان یک قوم چندین هزارساله را دارید.
Canada
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
بیسواد این نویسنده با غرب گداست
سابوتاژ
خب بنویس خرابکاری،،،سوسه آمدن،،ان قلت آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اینقدر پاس کاری تون میکنن و انواع امتیازات ازتون میگیرند که به مرگ راضی بشید
تنها کار از بین بردن اشرافیت در جامعه و بازگرداندن مردم سالاری و شایسته سالاری به کشور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
به هرحال برای رفع تحریمها ایران بایدواردمذاکره شودودراین راه نبایدبه کشورهای روسیه وچین باج دهدچون به ضررماتمام میشود.ضمنادررابطه بافعالیتهای اتمی ایران میتواندپیشنهادفروش اورانیوم غنی سازی شده رابه کشورهای پیشرفته بدهدوازاین راه درآمدبالائی راکسب کند.دیگرهیچ دشمنی باقی نمیماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
به نظر شما باج دادن به اروپا و آمریکا چطوره ؟همانطور که در برجام دادیم.غرب گرای غرب گدا
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۳:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ایران،بزرگترین چالش غرب با ریاست جمهوری آقای رئیسی،
این همان آینده است که منتظرش بودیم،
حتی ضعیف ترین نگاه ها هم تایید بر شکست کامل غرب در قبال ایران رو تایید میکنند،
پیش گویی یهودی ها در مورد ایران باید به واقعیت تبدیل بشه و کابوس خود یهودیان و غرب آغاز شده و تمام تلاش خودشون رو کردند ولی خداوند متعال هر آن چیز که خود بخواهد به دسترس شیاطین قرار میدهد برای فریب آنها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
درسته که به این اروپایی ها و آمریکا همیشه باید به دیدۀ تردید نگریست و به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و تا می توانند سعی می کنند کشورهای مستقل را به هر شکلی که می توانند اذیت کنند و در مسیر پیشرفتشان سنگ اندازی نمایند اما ما به مکر خداوند هم اعتقاد داریم و خداوند بزرگ را خیرالماکرین می دانیم و تجربه نشان داده است که بسیاری از نقشه های شیطانی دشمنان اسلام و مسلمانان بر علیه خودشان بکار رفته است مثل همان نقشه ای که برای سوریه و عراق و حتی افغانستان کشیدند اما آنچه اتفاق افتاد دقیقاً برعکس آن چیزی شد که می خواستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
مشکل از شماست که تن به مذاکره با غرب رو دادید

بزرگترین اشتباه شما این بود که از همون اول وارد مذاکره با غرب و برجام شدید

با همونایی که به صدام کمک کردن تا مردم ما رو قتل عام کنن دست دوستی دادید و مذاکره کردید

مشکل از شماست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
این انزوا و این چراغ مثبت شاید از روی مصلحت باشد و ایران به عنوان یک مهره بازی در روابط بین امریکا و فرانسه نقش داشته باشد همواره این کشور ها در جنگل جهانی قانون جنگل را رعایت میکنند و اساسا منافع دیگر کشورهای دور دست برایشان اهمیت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۰۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام علیکم، اینم سیاست نفاق و تزویر هستش، فرانسه و سیاست مدار هاش هم تو همون زمین اونا بازی می کنن،،، یک به نعل می زنن و یکی به میخ
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۱۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
حرف هیچ وجه قانونی ای نداره؛ مکرون گیرم که این حرف رو زده باشه، در عمل کار خودشو می‌کنه مثل همیشه
Netherlands
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
فرانسوی ها هم بخاطر زیر دریابی های اتمی ناراحت هستند و کینه دارند و اعتمادی به امریکا ندارند و این حرف زدن که شما ایرانی ها حق دارید به امریکا اعتماد نداشته باشید تا یاد امریکایی ها بیارند که کلاه گشادی سر فرانسه گذاشت
و هم دیدن که سلطه چین و اتحاد ایران چین و روسیه به زودی باعث نظم جدید جهانی میشه و باید طوری رفتار کنه که این کشورها در اینده در کنار خودش داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ذوق مرگ نشید// مکرون هدفش از این حرفها دلسوزی برای ما نیست // به امریکا میخواهد بفهماند لغو قرار داد ساخت زیر دریایی برای استرالیا //برای امریکا هزینه بر است
Canada
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ذوق مرگ نشید!،،
یا نشین!!
Iran (Islamic Republic of)
((((((((((()))))))))
۰۸:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اینقدر ساده لوح نباشید و زود باور
فرانسه دنبال منافع خودش و گرفتن امتیاز از امریکاست فرانسه بابت لغو قرارداد با استرالیا در مورد زیر دریایی از اینها طلب کاره حالا این فرصت گیرش اومده یه سوری از ایران و امریکا دشت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اقلا می نوشتین سابوتاژ به چه معنا است. بعضی وقت ها تیتر هاتون خیلی بی مفهومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز سابوتاژ یه معنی کارشکنی وخرابکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
هر بار با دید مثبت بر موضع فرانسه نگاه می شود ولی هر دفعه عکس آن مشخص شده و آتش بیار اصلی معرکه فرانسه می شود چرا این قدر دولتهای ما ساده لوحی میکنند یا واقعا ساده لوحند و یا اینکه حاضر به درک نیستند و دلشان برای ارتباط با اروپا علارعم مواضع ظاهریشان لح لح میزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
نقششو دادن به انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ایران باید انتقام سختی از اروپاییان بگیرد چه بهتر که فعلا کار را با انتقام گرفتن از فرانسه شروع کند!
آخرین اخبار