آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا وقتی به وین باز می‌گردند تصمیم‌های خود را گرفته باشند و بر مطالبات ایران صحه بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان - سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری، درباره وقفه در مذاکرات وین گفت: از این وقفه‌ها در مذاکرات چند باری داشته‌ایم.

به گفته خطیب‌زاده مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه و در برخی موضوعات پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده است. آمریکا بیشتر از برجام مطالبه نکند؛ ما هم کم‌تر از برجام را قبول نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند و مطالبات به حق ایران را صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها نهم بهمن متوقف شد، قرار شد مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ به پایتخت‌های خود باز ‌گردند.

انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات وین بعد از توقف گفت‌وگو ها در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اکنون نیاز به تصمیمات سیاسی است؛ هیات‌ها پس از رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها هفته آینده از پایتخت‌های خود به مذاکرات وین باز خواهند گشت تا دور هشتم را که طولانی‌ترین دور تاکنون بود، پی بگیرند.

دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه صفحه رسمی توئیتر وزارت خارجه کانادا از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده است؛ گفت: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است. نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد.

به گفته خطیب زاده دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند. جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار دو روی دولت کانادا را می‌بیند که از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند، این اظهارات ارزش حقوقی ندارد و به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد.

پرونده بدهی‌های کره یک‌بار برای همیشه بسته شود

 خطیب زاده درباره بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی های قطعی به ایران دارد، امیدواریم یکبار برای همیشه این پروند بسته شود. متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات مقامات کره ای نداریم.

در پی لغو حق رای ایران از سوی سازمان ملل به دلیل بدهی‌ها، جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری میلادی از کره جنوبی خواسته بود این مبلغ را از محل این دارایی‌ها به سازمان ملل پرداخت کند.

کره جنوبی اعلام کرده بود که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.

منابع دولتی کره جنوبی اواخر ماه دی اعلام کرده بودند که رایزنی این کشور با ایران، آمریکا و سازمان ملل متحد برای پرداخت بدهی تهران به این سازمان از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آخرین وضعیت روابط با کشورهای منطقه گفت از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم، هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند همکاری‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات تهران و ریاض و اینکه‌ آیا تجارت بین دو کشور می‌تواند پیش بینی شود؟ پاسخ داد بین دو کشور تحول خاصی رخ نداده است و هر چقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است.

برخی گروهک‌ها تلاش می‌کنند از کولبران استفاده کنند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت  تردد کولبران و بازارچه‌ها مرزی گفت: یکی از موضوعات مهم بین ما و برخی کشور‌ها در مرز‌های غربی همین تردد‌ها بوده که بعضا مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه از بازارچه‌های مرزی قانونی حمایت کرده و می کنیم. موضوع کولبران موضوعی بوده که نهاد‌های داخلی و وزارت کشور اقداماتی را صورت داده‌اند. وزارت خارجه از حوزه مرزی و همکاری‌های کشور‌ها تلاش کرده تسهیل‌گر و معین باشد، ولی نهاد‌های مجری نهاد‌های دیگری هستند. اتباع ما باید در همه جا صیانت شوند و وزارت خارجه در این زمینه قویا ورود کرده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: برخی گروهک‌ها تلاش می‌کنند از کولبران استفاده کنند؛ ما تلاش کردیم آن‌ها را به سمت تجارت قانونی هدایت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ماکرون هم گفت ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در چارچوب ۱+۴ و در سطح مذاکره کنندگان در وین و در سطح عالی با هم گفت‌وگو داشتند و گفت وگوی تلفنی قبلا هم انجام شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین و برخی نکات مورد توجه قرار گرفت.

آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین و این‌که توافق نزدیک است نیز یادآور شد آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل‌های ساختگی نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ماکرون اظهار داشت: ایران و فرانسه به عنوان دو کشور مهم در چارچوب ۱+۴ و در سطح مذاکره کنندگان در وین و در سطح عالی با هم گفتگو داشتند و گفت وگوی تلفنی قبلا هم انجام شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین و برخی نکات مورد توجه قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین و این‌که توافق نزدیک است نیز خاطرنشان کرد: آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل‌های ساختگی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ در بحث رفع تحریم‌ها موضوعات قابل توجه باقی مانده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. الان از فاز ایده‌ها رد شدیم و خلاقانه هیأت ایران طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم در کم ترین زمان ممکن به بحث رفع تحریم‌ها به نتیجه خوب برسیم.

به گفته خطیب زاده دولت سیزدهم در موازی با آنچه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی سازی رفع تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیایر قابل توجهی داشته است. همه چیز را به آنچه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم.

به رغم اعلام افغانستان مبنی بر باز کردن سد کمال‌خان، آبی به ایران نرسیده است

 سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از هیرمند هم گفت: حقابه هیرمند بر اساس تواقفنامه ۱۳۵۱ قطعی است. متاسفانه به رغم اینکه هیئت سرپرستی افغانستان تایید کرده بر اساس اعلام خود سد کمال‌خان را باز کردند، اما آبی به ایران نرسیده است. هیئت حاکمه افغانستان باید کلیه مشکلات را مرتفع کند.

به گفته خطیب‌زاده در حوزه انتقال گاز به ترکیه در زمینه لوله‌ها به لحاظ فنی اتفاق افتاده که درصدد برطرف کردن آن هستیم. نباید در این زمینه از تفاسیر نادرست استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۲:۰۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
حالا که امریکا میخواد جلوی فروش نفت ما را بگیرد // ما بجایش به روسیه و چین شیر و لبنیات میفروشیم و به فلسطین و لبنان کمک میکنیم زیر بار امریکا نمیریم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۰۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
با این حساب اشهد خودمونو بگیم بهتره.
چون راه به جایی نخواهید برد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۲۲:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
پیش به سوی سلاح پدافند کیهانی و سلاح دفاع سیاره ای هم لیزری و هم دیگر سلاحها و تجهیزات .
از سپاه و ارتش میخواهم که شاخه و نیروی پدافند کیهانی را هم راه اندازی کنند.
زیرا به نفع امنیت کشور ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اگه چیز دیگه هم میخواهی بگم بتو بدن
Iran (Islamic Republic of)
حامد بهداد
۱۹:۴۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
خواهش میکنم بزرگواری کنید تحریمهاشکسته بشه مردم دارند زجرمیکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اینجا ایران دراول روز اخرماه زمستونسال 13400برف سبک وزن درسال1399400اونجابه هوا اومداززمین نشست من نشستم اینجادرسال13400که اولین روزاخزین ماه اولین زمستان سال400چرا برف نمیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
بخدا دیگه خیلی بده که افغانستان هم به ایران دورغ بگه چرا حق ابه ایران را دارند از بین میبرند خدا مسولان کشور جواب اینها را نمیدن اخه افغانستان به ملت ایران زور یا دورغ بگن
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۷:۱۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
کوتاه نیایید همه ی حق ملت را باید بگیرید خسارت ها هم هست .
اونا حق مارا گرفتند تا حق ما رو بهمون بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
پس ما بیشتر از برجامی که سست ولرزان است وچه بسا ترامپی دیگر بیاید وپاره کند چیزی نمی خواهیم واین یعنی باز نادیده گرفتن حق ملت
Belarus
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
با سلام . ایران بعداز انقلاب شکوهمند اسلامی در مدت بلای چهار دهه در تمامی زمینه ها پیشرفت های بسیار زیادی کرده است . از پیشرفت های مهم ایران تربیت نیروی متخصص که در دنیا طرفدار شدی دارد و نیز دستیابی صنعت گران ایرانی به ساخت قطعه و هر کالا و اجناسی که کشور نیاز دارد . این پیشرفتها طوری است که صنایع ایران مانند چین توان ساخت و تولید هر کلایی را دارند . اما بنظر می رسد بعضی از مدیران چه در وزارت خانه و چه در روزنامه ها و چه در رسانه نسبت به توانمندی صنعتگران ایرانی تردید دارند . و مانند قبل از انقلاب ترجیع می دهند که کالا و اجناس از خودرو گرفته تا لوازم خانگی و صنعتی در کشور مانند چین . روسیه . غیره ساخته و به ایران وارد شود . در صورتی که لوازم خانگی معتبر جهانی و حتی خودرو های معتبر جهانی در ایران ساخته می شدند .گویا تفکر واردات اجازه نمی دهد که این مسایل را ببیند .
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۵۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
عزیز جان این پیشرفتها خوب بودند ولی کن و ما باید به تولید رباتیک و تولید انبوه و تولید گسترده و تولید فراوان جهانی بیندیشیم و اگر از ربات‌ها و رباتیک شدن دوری کنیم شکست خورده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
آقا ول کنید برجامو فقط با برجام برجام هر دفعه اجناس رو بیخودی گرون می کنند لعنت بر اون کسی که مسائل امنیتی رو سیاسی کرد و به اقتصاد مردم گره زد مسائل هسته ای به مردم چه ربطی داره که دولت روحانی تو بوق و کرنا کرد و به این بهونه همه چیز رو گرون کرد حالا شما دیگه خواهشا این برجام گندیده رو رها کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
کلا" ، آمریکا خودش مگه کی هست ، انقدر پررویی می کنه ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۵:۳۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
خروج از آن پی تی و تجدید نظر در همه سیاستهای هسته ای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
یکی از بندها به خاطر بدعهدی غرب یا گرفتن خسارت و یا ماندن تمام اورانیوم در کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۵:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
راستی چرا از ازاعتراض معلمان گزارش تهیه نمیکنی yjc؟یادهست مجلس انقلابی یه وعده قلابی داده بود همش تیترمیزدی ؟یه عده ای می سوختن اینجانظرمیدادن یادت هست؟بازم گزارش تهیه کن ببین چی شد ماجرا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ایران نباید تا رفع همه تحریمها و راستی آزمایی کوتاه بیاید چطور این چندین سال زمان خریدند و تحریم کردند و تهدید کردند و خرابکاری کردند حالا اصلا زمان اهمیت ندارد و قول و عمل اهمیت دارد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
باید برای گرفتن خسارت پافشاری کرد و حق ملت ایران رو گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
سید جلال شجاعی
۱۵:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
یعنی بیشتر از برجام هرچی بگن قبول میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
با توافق آیا میشه تحریم داخلی رو هم برداشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
مطالبه خسارت تحریم را کی میگیره ؟ والا هر کسی درد دل بگیره و بیاید بیرون از برجام که نمی شه و تازه دیگران هم میگن ما خروج کردیم و هزینه ای ندادیم جز مردم ایران ، اگر مطالبه خسارت نکنید هر ننه قمری مثل کانادا و دیگر مدعیان دهن گشادشان را نمی بندند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۰۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
نه بابا
شماها که میگفتید برجام مملکت را نابود کرده و اونو آتیش میزدین ، یه عده ازتون هم میگفتن هرکی دم از مذاکره و برجام بزنه دندان هایش را در دهانش خورد میکنیم ، چی شده حالا برای همون برجام ظریف التماس میکنین؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
چرا دیگه بسته هنرمندان نمی زنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
جون مادر من کوتاه بیا و فبول کن بخدا ضرر میکنی ، سنگ پا یادت رفت
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۱۳:۳۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
حلش کن بره،اقا مردم گرفتارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
گرفتاری مردم از برجام نیست
گرفتاری مردم از انحصار در صنایع مختلف تا دزدی و اختلاس است
کشوری که نتونه اختلاسگران و دزدهای کله گنده داخلی رو آدم بکنه.اصلا نباید بره سمت مذاکره
قشنگ معلومه ضعف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
با عجله که حل نمیشه
اونها نمیخوان که حل بشه
اینها هم نمیخوان فقط باج بدن و چیزی به دست نیارن
اینکه اونها تحریم ها رو دو روز لغو کنند و دوباره با عناوین دیگه برگردونن و ما موشک و منطقه رو از دست بدیم
اون روز دلار میشه 100000000000000 تومان
دل به برجام خوش نکنید، اونها و سرمایه دارای جامعه که اغلب با سرویس های جاسوسی ارتباط دارن همینو میخوان، برای همین بورس و همه چیز فقط با لفظ برجام پایین بالا میشه...
به برجام نباید حتی 1 درصد امید داشت، مطمئن باشید برجام توسط این تیم فعلی از سمت ما قبول نمیشه و توسط تیم مخالف فعلی از سمت اونها (آمریکا) قبول نمیشه، فقط بازی خوبی هست برای ایجاد فشار روانی و نتیجه فشار اقتصادی ناشی از فشار روانی بر علیه مردم ایران
فقط خودتون دارید تورم ایجاد میکنید بی آنکه بدانید یک عده ای از این داستان ها سود های چند هزار میلیاردی میبرن و ما هم دنبال رو آنها هستیم.. بدون 1 هزار تومان سود تو این فشارهای روانی (تازه داریم له هم میشیم، یعنی خود له کنی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
یعنی مشکلات با مذاکره حل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۵:۲۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
سیاستمدار باید کار خودش رو انجام بده،اقتصاددان کارش اقتصادی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
نبرد با اختلاس گران از زمین خواران شروع شده است امید که آقای اژه ای این مسیر را ادامه دهد و نیمه کاره کار ها را ول نکند با امید به خدا آقای رئیسی هم تعاملات با جهان شرق و همسایگان و ، آمریکای جنوبی و آفریقا را به نتیجه برساند و در سخن نماند . اگر اراده قاطع با یاری خدا و ملت باشد به سرعت خیلی از معضلات داخلی قابل حل است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام.برجام در زمان انعقاد خود مرد و خسارات ان را کشور و مردم دیدند،ول کنید برجام را،به فکر گرانی که با برجام درست کردند باشید.رهبر انقلاب چرا از گرانی دههابرابری خودرو که در چندسال گذشته خصوصا در دولت تدبیروامید شکل گرفت و کمی ادامه یافت صحبت نکردند،مردم توان خرید خودرو ندارند و مجبورند یا پیاده باشند یا خودروی فرسوده سوار شوند،باید واردات خودروهای باکیفیت معمولی و بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم در اولویت باشد تا انحصار،احتکار و گرانی خودرو شکسته شود.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
این آقای سخنگو هم دلش خوشه!!! چه انتطارانی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
برجام را ول کنید و به داد مشکلات مردم که مسؤلین نظام دراین چهل سال بوجود آوردند، برسید!!؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
برجام که بوف بود!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی گرفتار
۱۱:۴۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
منظور ایشان از برجام همان برجام ظریف و عراقچی که آقایان مسوولین امروز آتشش در مجلس زدن و به ظریف و روحانی فحش دادن یا برجامی دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
شما اگر خسارتی مه دولت آمریکا از خروجش بر ایران زده مطالبه کنی مطمن باش کانادا که سهله مابقی هم ماست هایشان را کیسه میکنند چرا مطابه گری باعث توقف پر رویی این کشور های مدعی است
آخرین اخبار