منبع تامین گاز مشخص شود، خارگ گازرسانی می شود

خارگ تنها شهر استان بوشهر است که شبکه گازرسانی ندارد که مدیرعامل شرکت گاز بوشهر می‌گوید مشکل منبع تامین گاز است و اگر حل شود، شبکه اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر در فاصله ۵۷ کیلومتری از بوشهر و حدود ۳۵ کیلومتری از بندرگناوه در دل آبی خلیج فارس قرار دارد.

در این جزیره حدود ۸ هزار  بومی سکونت دارند و ۱۱ هزار نفر نیز که کارکنان صنعت نفت هستند، به صورت اقماری در آن زندگی می‌کنند.

خارگ سال‌ها است که میزبانی صنعت نفت را بر عهده دارد، از یک سو مهم‌ترین پایانه صادرات نفت کشور است، به طوری‌که بیش از ۹۰ درصد نفت صادراتی از این جزیره به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود. از سوی دیگر وجود میدان‌های نفتی فروزان، ابوذر، درود، اسفندیار و آرش، خارگ را به یکی از مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره تبدیل کرده است.

مجتمع پتروشیمی هم که از سال ۱۳۴۸ در این جزیره فعالیت می‌کند.

با همه این داشته‌ها، خارگ تنها شهر استان است که هنوز شبکه گازرسانی ندارد.

شرکت گاز استان بوشهر سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرده و تاکنون شبکه گازرسانی در ۹۹ درصد شهرهای این استان اجرا شده است.

مسلم رحمانی که از سال ۱۳۹۷ به عنوان مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر فعالیت می‌کند، به خبرنگار ما می‌‎گوید: تعیین منبع تامین گاز نکته‌ای است که باعث شده گازرسانی به خارگ به تاخیر بیفتد.

گاز فروزان برای گازرسانی به خارگ مناسب نیست

او ادامه می‌دهد: حدود یک ماه پیش نامه‌ای به دستمان رسید که در آن اعلام شده بود جلسه‌ای با حضور امام جمعه، نمایندگان شرکت نفت فلات قاره و بسیج خارگ برگزار شده و شرکت نفت فلات قاره ادعا کرده می‌توان از گاز‌های سرچاهی سکوی فروزان برای گازرسانی به خانه‌ها استفاده کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر، همکارانش سال‌های گذشته این گاز را بررسی کرده بودند و به علت ترکیباتی مانند گاز خطرناک  سولفید هیدروژن یا H۲S که در آن وجود داشت، نمی‌شد به عنوان گاز شهری استفاده شود.

رحمانی می‌گوید: به تصور اینکه شاید تاسیساتی در شرکت نفت فلات قاره کار گذاشته باشند و شرایط گاز تغییر کرده باشد، در این یک ماه همکاران ما ۳ بار به جزیره رفتند و آخرین آزمایش صورت گرفته از خطی که فلات قاره گفته بود بررسی شد اما باز هم دیدیم که  همان ترکیبات در گاز وجود دارد.

اسناد اجرای شبکه گاز خارگ تا پایان سال آماده است

او ادامه می‌دهد: برای اطمینان بیشتر با شرکت ملی گاز ایران مکاتبه کردیم تا بررسی بیشتری صورت گیرد و حالا منتظر جواب آن‌ها هستیم. اما آنچه که ما می‌دانیم گاز ترشی که از چاه‌ها خارج می‌شود برای استفاده در شبکه، باید شیرین‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر در همین حال از فعالیت همکارانش برای پیشبرد امور فنی و مهندسی شبکه گازرسانی در خارگ خبر می‌دهد و می‌گوید: تا پایان سال اسناد اجرای شبکه داخلی این جزیره آماده خواهد بود و می‌توان سال ۱۴۰۱ ساخت شبکه گاز را شروع کرد البته منوط به اینکه گاز مورد نظر شرایط لازم را برای استفاده شهری داشته باشد.

رحمانی منبع دومی را که می‌توان به عنوان تامین کننده گاز شهری در خارگ رویش حساب کرد، پتروشیمی خارک می‌داند با توجه به اینکه این پتروشیمی گاز را برای مصرف خود شیرین می‌کند، ولی میزان تولید به اندازه خودشان است.

او ادامه می‌دهد به نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس و امام جمعه خارگ پیشنهاد داده شده که اگر می‌توانند موافقت پتروشیمی را برای افزایش تولید بگیرند تا بتوان از آن برای تامین نیاز مردم بهره برد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر، الان هم پتروشیمی خارک از محل مسئولیت اجتماعی خود گاز مایع مردم خارگ را رایگان در اختیارشان می‌گذارد.

اگر طرح ان جی ال راه بیفتد...

رحمانی معتقد است اگر تاسیسات ان جی ال راه اندازی شود، از گاز مطمئن و شیرین در خارگ می‌توان بهره برد.

ان جی ال طرحی است که برای شیرین‌سازی و تفکیک گاز‌های همراه نفت مناطق خارگ و بهرگان طراحی شده است اما به گفته احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر از سال ۱۳۹۱ که این طرح آغاز شده است تا کنون فقط ۳۸ درصد پیشرفت داشته است.

اگر این طرح راه بیفتد از سوزانده شدن گاز همراه با نفت جلوگیری می‌شود و مشعل‌ها خاموش می‌شوند؛ کاری که هم درآمدزایی برای کشور دارد و هم از آلودگی زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر، مشکلی برای ایجاد شبکه گازرسانی در خارگ وجود ندارد، حتی زمین این جزیره بافت محکم‌تری نسبت به بوشهر دارد و از سوی دیگر از لوله‌های پلی اتیلنی استفاده می‌کنیم که مشکلی ایجاد نکند.

رحمانی می‌گوید: برای خودمان هم آرزو شده که خارگ به عنوان تنها شهر گازرسانی نشده استان، صاحب شبکه گازرسانی شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.