بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰۰۰ کیلو واتی خورشیدی آباده در فارس

نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ کیلوواتی شهرستان آباده در استان فارس با حجم سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسماعیل خاتمی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: این نیروگاه در زمینی به مساحت دو هکتار، در مدت زمان ۲ سال و نیم ساخته شده که با تولید حدود دوگیگاوات ساعت انرژی و تزریق آن به شبکه سراسری، علاوه بر صرفه جویی در منابع سوخت فسیلی، از انتشار حدود هزارتن گاز گلخانه‌ای در سال جلوگیری خواهد کرد.

او با بیان اینکه منبع انرژی خورشیدی، گنجینه‌ای از ثروت پایدار و منحصر به فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است، افزود: نیروگاه ۱۰۰۰ کیلو واتی آباده، چهارمین نیروگاه بزرگ خورشیدی در محدوده توزیع برق استان فارس است که در کنار ۷۵۳ نیروگاه خورشیدی خانگی در مجموع حدود ۱۷ گیگاوات ساعت، انرژی تولید نموده و این میزان برق تولیدی می‌تواند برق حدود ۲۷۰۰ خانوار را در روز تامین کند.

خاتمی با اشاره به حمایت صنعت برق از سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی گفت: ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰ کیلووات تعیین گردیده که برای تولید هر کیلووات آن حدود ۱۰ متر مربع زمین و بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز است که با افزایش نرخ خرید برق به میزان ۴۰ درصد در سالجاری و انعقاد قرارداد خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال، بازگشت سرمایه آن بین ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

خاتمی، با بیان این موضوع که در صدور مجوز‌های جدید هیچگونه محدودیتی وجود ندارد اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۵ تا کنون مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برق به مشترکین خانگی پرداخت شده و تقریبا به ازای هر ۵ کیلو وات نیروگاه منصوبه یک اشتغال دائم و پایدار بوجود آورده است.

او در پایان اظهار داشت: در سال‌های اخیر با ارایه برنامه‌های تبلیغاتی و معرفی فواید و سود دهی نیروگاه‌های خورشیدی همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با یکی از بانک‌های قرض الحسنه استان در جهت اعطای تسهیلات بانکی جهت نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی، درآینده شاهد افزایش تعداد سرمایه گذاران در این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار