وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

پیشرفت ۸۰ درصدی مذاکرات برای تقویت ناوگان هوایی کشور/ متوسط عمر ناوگان ما بسیار بالا است

قاسمی گفت: با کشور‌های همسایه مذاکرات خوبی انجام داده‌ایم که پیشرفت آن‌ها به ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و تکریم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به صورت خالصانه از اقدامات امیرمکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران که در این مدت اقدامات جهادی بسیاری انجام داد تقدیر می‌کنم، گفت: در سفر نخست‌وزیر ایران به عراق که توافق شد ۶۰ هزار زائر در ایام اربعین به عراق اعزام شود ما با برخی از دوستان در این زمینه صحبت کردیم و آن‌ها اعلام کردند که حداکثر ۴۰ هزار نفر می‌توانند از طریق مرز هوایی اعزام شوند.

او ادامه داد: ناوگان هوایی ظرفیت جا به جایی ۶۰ هزار نفر را ندارد، اما ما در آن روز‌های سخت توانستیم با همکاری و فرماندهی بسیاری از مسئولان بخش هوایی این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم و ۶۰ هزار زائر را که کار بسیار بزرگی بود، به عراق اعزام کنیم.

این مقام مسئول  با بیان اینکه انتساب آقای محمدی بخش به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی یک اتفاق مبارک است، گفت: کار ایشان در سازمان هواپیمایی سخت است و ما انتظار داریم که تمامی مسئولان در این بخش با ایشان همکاری کنند تا با مشکلاتی که ممکن است در حوزه هوایی مواجه شوند، بتوانند مدیریت صحیحی داشته باشند.

قاسمی با بیان اینکه به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردم مهم‌ترین مؤلفه شما در این بخش آن است که از کارکنان سازمان هواپیمایی به خوبی استفاده کنید، گفت: باید از این ظرفیت در حوزه هوایی به خوبی استفاده شود تا به مرحله مناسبی برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با شروع تحریم‌ها ما اساساً پرنده‌ای در این بخش نداشتیم، گفت: با وجود همه فشار‌ها بر این بخش با همت شما در کشور توانستیم بخش هوایی را به خوبی مدیریت کنیم و ما در حال حاضر در بخش هوایی و بین‌الملل هم نیازمند توسعه هستیم و این کار شدنی است.

او توضیح داد: توانمندی‌های بسیاری در این بخش وجود دارد؛ در زمانی که من مسئولیت یک بخش مهم  را در حوزه نفتی داشتم در آن دوران شرکت‌های بزرگ خارجی با اعلام تحریم‌ها ظرف مدت سه ماه ایران را ترک کرده‌اند و در آن زمان هیچ شرکتی هیچ توانمندی نداشت، اما ما توانستیم با مدیریت و اتکا به توانمندی خود این بخش را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم تحریم‌ها مشکلی برای کشور ایجاد کنند.

قاسمی بیان کرد: موضوع حمل و نقل جزو مؤلفه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است و ما در بخش ریلی، دریایی، زمینی و هوایی امروزه نیازمند نوسازی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس هدفگذاری که صورت گرفته ۳۰ درصد از بار و ۲۰ درصد از مسافر باید از طریق ریلی جا به جا شود، اما در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از این اتفاق رخ داده است، این در حالی است که ما ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن داریم.

او بیان کرد: وضعیت حمل و نقل ریلی ما خوب نیست و باید در ارتقای کریدور بین‌الملل از دریا به کشور‌های مختلف هم بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ناوگان ما در بخش جاده‌ای و زمینی هم فرسوده است و متوسط عمر آن‌ها هم بسیار بالا است و متأسفانه از ظرفیت بنادر در بخش دریایی هم به خوبی استفاده نشده است.

قاسمی گفت: جلسات متعددی هم با وزارت صنعت داشته‌ایم و باید ناوگان و بخش حمل و نقل را ارتقاء دهیم و در این زمینه هم باید بتوانیم اقدامات مؤثری را در دستور کار خود قرار دهیم.

او با بیان اینکه بخش هوایی از لحاظ تکنیکال بودن متفاوت است، گفت: ما در این بخش نیازمند آن هستیم که اقدامات مؤثرتری را باتوجه به دانش فنی، متخصص و نخبگانی که در بخش هوایی کشور وجود دارد، انجام دهیم تا بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با کشور‌های مختلف مذاکرات خوبی صورت گرفته به طوری که با کشور ترکمنستان ما توانستیم توافقی را در خصوص حمل و نقل از جنوب تا قفقاز انجام دهیم و روز گذشته هم طبق توافقی که با همتایان خود در قرقیزستان انجام دادیم، بازدید از بنادر جنوب ایران صورت گرفته و امیدوار هستیم در جلساتی که برگزار خواهیم کرد، توان حمل و نقل دو کشور با کشور‌های همسایه را بتوانیم تقویت کنیم چرا که توسعه حمل و نقل وضعیت درآمدی کشور هم تغییر خواهد کرد.

قاسمی توضیح داد: اقدامات خوبی صورت گرفته و با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی در حوزه مذاکرات با کشور‌های همسایه توانسته‌ایم پیش برویم و این مذاکرات هم در صنعت هوایی تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت و ما امیدواریم این چند درصد باقیمانده هم بتواند در حوزه حمل و نقل موثر باشد.

او در پایان گفت: ما تغییراتی در حوزه جوان‌سازی ناوگان خواهیم داشت و امیدوار هستیم بتوانیم در آینده نزدیک بحث تأخیرات در حوزه حمل و نقل هوایی را کاهش دهیم و در حوزه بین‌الملل هم باید با کشور‌های مختلف ارتباط داشته باشیم و امیدواریم به حول و قوه الهی این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار