مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:

تالاب هامون آماده دریافت حمایت‌های بین المللی برای احیا است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب بین المللی هامون برای اجرای کامل برنامه احیا آماده دریافت حمایت‌های بین المللی است.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: استفاده از تجارب و حمایت‌های بین المللی در برنامه احیای تالاب هامون یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت جامع تالاب است.

وی ادامه داد: برنامه احیای تالاب بین المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت‌های بین المللی است تا در زمینه‌های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گردوغبار، حفظ آب در بستر تالاب و ... از همکاری و تجارب آن‌ها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پتانسیل ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشور‌های مرتبط با موضوع تالاب و چالش‌های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشور‌های ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و ... چاره اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه‌های تحت اختیار انجام دهند.

وی بیان کرد: اقدامات جزیره‌ای و عدم اجرای کارشناسی و گسترده برنامه‌های احیای تالاب هامون موجب گسترش سطح خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان باد‌های معروف ۱۲۰ روزه در سیستان می‌شود و این موضوع موجب افزایش انفجاری پدیده گرد وغبار در شمال استان خواهد شد.

پورمردان گفت: بخش عمده‌ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان بوده که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری‌های کارشناسی و اقدام گروهی کشور‌های همسایه مانند پاکستان با نگاه به تجارب بین المللی در این خصوص است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار