پتانسیل‌ها و تجربه‌های جهانی در راه برنامه احیای تالاب هامون

تالاب هامون برای اجرای کامل برنامه احیاء آماده دریافت حمایت‌های بین المللی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از تجارب و حمایت‌های بین المللی در برنامه احیای تالاب هامون یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت جامع تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: برنامه احیای تالاب بین المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت‌های بین المللی است تا در زمینه‌های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله: احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گردوغبار، حفظ آب در بستر تالاب و ... از همکاری و تجارب آن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: پتانسیل ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشور‌های مرتبط با موضوع تالاب و چالش‌های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشور‌های ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و ... چاره اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه‌های تحت اختیار انجام دهند.

پورمردان تصریح کرد: اقدامات جزیره‌ای و عدم اجرای کارشناسی و گسترده برنامه‌های احیای تالاب هامون موجب گسترشِ سطحِ خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان باد‌های معروف ۱۲۰ روزه در سیستان می‌شود و این موضوع موجب افزایش انفجاری پدیده گرد وغبار در شمال استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بخش عمده‌ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان می‌باشد که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری‌های کارشناسی و اقدام گروهی کشور‌های همسایه همچون پاکستان با نگاه به تجارب بین المللی در این خصوص است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار