لندن و بروکسل در آستانه جنگ تجاری

به دنبال تشدید تنش های میان بروکسل و لندن بر سر موضوع پروتکل ایرلند شمالی، دو طرف در آستانه جنگ تجاری قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به تنش اخیر لندن و بروکسل پرداخته و در این خصوص نوشت: پس از آن که بروکسل «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را به عدم صداقت در مذاکرات درباره آینده ایرلند شمالی متهم کرد و نسبت به عواقب جدی آن در صورت تعلیق معامله توسط داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) هشدار داد، انگلیس و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در آستانه جنگ تجاری قرار گرفتند.

این روزنامه به نقل از ماروس شوویچ، کمیسر اتحادیه اروپا که به تازگی با مقامات انگلیس درخصوص برگزیت یک دیدار پرتنش داشت، گفت: علیرغم تلاش‌های بروکسل برای دستیابی به مصالحه، ما هیچ گونه تحرکی از سوی انگلیس ندیده‌ایم.

گاردین افزود: دو طرف در سه هفته مذاکراتی درباره تغییرات در نحوه عملکرد توافق برگزیت برای تضمین جریان آزاد تجارت بین انگلیس و ایرلند شمالی انجام دادند و اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که کنترل‌های گمرکی و بررسی سلامت محصولات حیوانی و گیاهی را، به نصف کاهش دهد. اما انگلیس در این خصوص اقدامی عملی انجام نداده است.

شووویچ گفت: این را ناامیدکننده می‌دانم و یک بار دیگر از دولت انگلیس می‌خواهم که صادقانه با ما برخورد کند. از این منظر، هفته آینده را مهم می‌بینم چراکه ما باید تمام تلاش خود را برای یافتن راه حلی در سریع‌ترین زمان ممکن متمرکز کنیم.

او اضافه کرد: هدف ما باید ایجاد ثبات در ایرلند شمالی باشد. ما در حال حاضر در مورد ماده ۱۶ بسیار می‌شنویم، اما شکی نیست که انتقال ماده ۱۶ به دنبال مذاکره برای پروتکل، عواقب فاجعه باری خواهد داشت.

پیش از این انگلیس ۱۶ شهریور گفته بود بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالا‌های عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش به آن اعلام کرد تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با انگلیس مذاکره نخواهد کرد.

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و انگلیس ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار