درخواست انگلیس از قطر برای تامین گاز

در جریان کمبود سوخت در انگلیس و درخواست کمک بوریس جانسون، قطر چهار نفتکش را راهی لندن کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، انگلیس با قطر درباره یک توافق بلندمدت گازی مذاکره کرده است.

کمبود عرضه گاز در سراسر جهان باعث افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر شده است و صنایع و تامین‌کنندگان انرژی در انگلیس را با مشکل مواجه کرده است. بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی نیز با افزایش شدید قبض‌های گاز روبرو شده اند.

قطر، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان، طی دو هفته گذشته چهار نفتکش بزرگ را به انگلیس فرستاده داده است. منبع آگاه به این مذاکرات گفت که این محموله‌ها پس از آن صورت گرفت که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در نشست اخیر نشست آب و هوایی گلاسکو درخواست کمک کرد.

این دو مقام سیاسی در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات و توافق کردند که روابط بین دو کشور را که در حال حاضر به روابط تجاری، دیپلماتیک و نظامی منحصر می‌شود، «تعمیق» کنند. این دو مقام برای بار دیگر در حاشیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو نیز ملاقات کردند. جانسون همچنین با سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در حاشیه نشست سرمایه گذاری جهانی انگلیس در ماه گذشته صحبت کرد.

افرادی که در جریان گفتگو‌ها قرار گرفتند تأیید کردند که با توجه به نگرانی‌ها در خصوص  کمبود گاز، لندن به دنبال یک قرارداد بلندمدت بالقوه است.

یکی از منابع داخلی دولت انگلیس نیز گفته است: «قطری‌ها تمایل خود را برای توافق با قرارداد‌های بلندمدت عرضه گاز نشان داده‌اند.»

کمبود گاز ناشی از افزایش تقاضا در انگلیس است. بازگشایی صنایع و مراکز و محدودیت صادرات گاز از روسیه به اروپا نیز مزید علت شده است. گاز حدود ۴۰ درصد از تولید برق انگلیس را تشکیل می‌دهد و اکثر خانه‌ها را گرم می‌کند. کمبود سوخت در انگلیس، پیشتر نیز مشکلات فراوانی را برای انگلیسی‌ها به وجود آورد و دولت جانسون را با چالشی مهمی روبرو کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار