واشنگتن پست: آینده روابط سیاسی آمریکا با طالبان مبهم است

مقامات آمریکایی می گویند فرآیند به رسمیت شناختن گروه طالبان می تواند زمان بر باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست، علی رغم ابراز تمایل طالبان برای حفظ نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در افغانستان، ولی جو بایدن تصمیم دارد تا سه شنبه تمامی کارکنان دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کند.

روزنامه واشنگتن پست در این باره می‌نویسد: دولت بایدن هنوز تصمیم قطعی خود را در مورد افغانستان نگرفته است و آینده ارتباط با این کشور برای واشنگتن هنوز مبهم است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: دولت بایدن در حال بررسی درخواست طالبان با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود است. اما آمریکا تا به امروز با طالبان در مورد مباحث دیپلماتیک و روابط سیاسی به طور مستقیم وارد مذاکره نشده است.

عدم وجود یک برنامه مشخص، حضور دیپلماتیک آمریکا در کابل را برای هفته ها، ماه‌ها و حتی ممکن است سال‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: دولت بایدن باید تصمیم بگیرد طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا خیر. تصمیمی که البته ممکن است زمان بر باشد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آمریکا چگونه می‌تواند با طالبان در ارتباط باشد گفت: ما در حال تدوین برنامه‌های دقیق برای چگونگی ادامه فعالیت کنسولی و سیاسی در افغانستان هستیم. مقامات کاخ سفید در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها در رابطه با تعامل دیپلماتیک با طالبان هستند.

واشنگتن پست به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد: حدود ۳۵۰ آمریکایی هنوز در افغانستان هستند و گفته اند که قصد ترک افغانستان را دارند. همچنین وزارت خارجه با حدود ۲۸۰ نفر دیگر که ادعا می‌کنند آمریکایی هستند، و قصد خروج از این کشور را دارند نیز تماس گرفته است.

روز گذشته هم جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: هر کسی که گذرنامه آمریکایی داشته باشد و قصد خروج از افغانستان را داشته باشد می‌تواند به فرودگاه کابل برود و از آنجا با هواپیما‌های آمریکایی به سمت کشور حرکت کند.

به گزارش مقامات آمریکایی تا ساعت ۳ بامداد روز شنبه حدود ۶۸۰۰ نفر از کابل با هواپیما خارج شدند که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ نفرشان با هواپیما‌های نظامی آمریکا خاک افغانستان را ترک کرده اند. این میزان بسیار کمتر از رقمی است که در اوایل هفته گذشته انجام می‌شد.

احتمال خروج هزاران افغانستانی دیگر که از ادامه حکومت طالبان در کشورشان هراس دارند و یا اینکه پیشتر به عنوان رابط‌های دیپلماتیک با نیرو‌های خارجی همکاری کرده اند تا سه شنبه همین هفته خیلی اندک است. گفته می‌شود به دلیل بارگیری تجهیزات نظامی در هواپیما‌های آمریکا برای خروج از افغانستان فضای کمتری برای سوار شدن افراد باقی می‌ماند. در روز‌های گذشته اکثر دروازه‌های فرودگاه بسته شده است که در واکنش به بمب گذاری انتحاری روز پنجشنبه توسط نیرو‌های داعش صورت گرفته است.

بایدن همچنین روز گذشته در واکنش به حمله پهپاد‌های آمریکایی به برخی مواضع داعش در شرق افغانستان گفت: این حمله آخرین حمله ما نبود. وضعیت همچنان در افغانستان برای نیرو‌های ما خطرناک است. من از ارتش و نیرو‌های امنیتی خواستم برای حفاظت از نیروهایمان از هیچ اقدامی دریغ نکنند.

یکی از مقامات آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد: انفجار فرودگاه کابل موجب شد تا تخلیه اصلی از طریق این فرودگاه تقریبا به پایان برسد و واشنگتن تمرکز اصلی خود را بر خروج افرادی قرار دهد که فعلا در داخل فرودگاه حضور دارند.

روز گذشته، شیر محمد عباس استانیکزی، رییس شاخه سیاسی طالبان در دوحه و معاون ملا عبدالغنی برادر در پیامی ویدئویی از مردم افغانستان خواست اجازه دهند نیرو‌های آمریکایی تا قبل از تاریخ مشخص شده خاک افغانستان را ترک کنند.

وی در ادامه این پیام تصویری گفت تضمین می‌کند پس از خروج آمریکایی‌ها هیچ مانعی برای خروج افرادی که می‌خواهند خاک افغانستان را ترک کنند وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: تمامی افغانستانی‌هایی که اسناد و مدارک لازم را دارند و می‌خواهند خاک کشور را ترک کنند اجازه این کار را دارند. ولی اول اجازه دهید نیرو‌های خارجی عقب نشینی خود را تکمیل کنند و خاک کشور را تخلیه کنند.

مقامات آمریکایی همچنین در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته اند دولت بایدن در حال مذاکره با شرکای منطقه‌ای خود از جمله ترکیه و برخی نمایندگان طالبان در مورد ادامه حضور دیپلماتیک خود در افغانستان و نیز تامین امنیت فرودگاه بین المللی کابل است.

پرایس هم در پاسخ به سوالی در مورد آینده سیاسی افغانستان و ارتباط آمریکا با این کشور گفت: دولت آمریکا با هر حکومتی که به حقوق انسانی شهروندانش احترام نگذارد همکاری نخواهد کرد. طالبان باید به حقوق زنان و تمامی شهروندان خود احترام بگذارد تا در این صورت امیدوار به رسمیت شناخته شدن در مجامع بین المللی باشد.

این روزنامه در پایان این مقاله نتیجه گیری می‌کند: از آنجایی که افغانستان فعلا با آینده مبهم در زمینه اقتصادی مواجه است و بسیاری از اموال و دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی مسدود شده و نیز نیرو‌های طالبان فعلا برنامه اقتصادی و اجتماعی خاصی برای ادامه حکومت خود اعلام نکرده اند بعید است حداقل تا چند ماه آینده آمریکا و شرکای آن در مورد ادامه روابط دیپلماتیک خود با نیرو‌های طالبان تصمیم جدیدی اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار