مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی:

مشهد صاحب اولین دهکده ملی مهارت می‌شود

افشین رحیمی گفت: ایجاد مرکزی به نام دهکده ملی مهارت در منطقه توس مشهد در دست اقدام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افشین رحیمی مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت و کارآفرینی گفت: امیدواریم بتوانیم اولین دهکده مهارت در سطح کشور را با ایجاد این مرکز در خراسان رضوی افتتاح کنیم.


او افزود: سال گذشته در ۱۱۶ واحد صنعتی آموزش‌های مهارتی در خراسان رضوی ارائه شده است. بر این اساس از تعداد افراد آموزش دیده، ۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر در بخش دولتی و ۵۶ هزار و ۱۴۲ نفر در بخش آموزشگاه‌های آزاد آموزش دیده‌اند.

مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در استان ۴۷ مرکز دولتی و ۹۹۰ آموزشگاه آزاد فنی‌وحرفه‌ای فعال است. البته باید توجه داشت در دنیای امروز جغرافیای آموزش فنی و حرفه‌ای را محدود نمی‌دانیم. فعالیت‌های مربوط به این حرفه‌ها فراتر از ۴۷ مرکز و ۹۹۰ آموزشگاه است. همچنین طی سال گذشته در ۱۵۱۴ واحد صنفی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار انجام شده است. این واحد‌های صنفی مشغول ارائه مهارت به افراد جامعه به صورت حداکثر تا ۳ نفر هستند.


بیشتر بخوانید


رحیمی با تاکید بر کسب مهارت دانشجویان حین تحصیل بیان کرد: امروزه شاهد ارائه خدمات در ۵۰ مرکز دانشگاهی به دانشجویان هستیم. سیاست‌های سازمان این است که افراد حین تحصیل مهارت‌های لازم را کسب کرده و دانش‌آموخته شوند؛ به همین دلیل در رشته‌های مهندسی و غیرمهندسی مهارت‌های شغلی قابل فراگیری وجود دارد.

او تصریح کرد: همچنین در ۱۲ زندان استان رشته‌های مهارتی ارائه می‌شود. بر این اساس فردی که در دوران محکومیت به سر می‌برد، می‌تواند از طریق آموزش و یادگیری، مهارت شغلی کسب کرده و تا پایان محکومیتش در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌آموزی زندانیان نقش پررنگی در کاهش بازگشت مجدد این افراد به جرم دارد.

مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: علاوه بر همه این‌ها سال گذشته بیش از ۲۵۰ روستا در خراسان رضوی تحت پوشش مهارت‌های آموزشی قرار گرفت و ۶۴۵۰ نفر از روستاییان از مراکز فنی و حرفه‌ای دانش‌آموخته شده‌اند.

رحیمی اظهار کرد: برنامه دیگری نیز با عنوان "آموزش در حاشیه شهر" تدوین شده که از دغدغه‌های مهم تمام مسئولان است. مجموعا در ۱۰۴ نقطه از حاشیه شهر‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه ۱۱۴ پایگاه آموزشی فراهم شده که ۹۰ درصد آن در مشهد قرار دارد.

او با اشاره به فعالیت‌های برون مرزی این مجموعه افزود: از سال ۹۸ فعالیت‌های برون مرزی‌مان شروع شد و از طریق قرارداد‌های آموزشی به دنبال جذب کارآموز در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای بوده‌ایم زیرا در سایر کشور‌ها نیز دانش‌آموختگان بیکار وجود دارد. امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا شاهد حضور بیش از هزار کارآموز خارجی در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای کشورمان باشیم.

 

مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار یک مرکز تخصصی زعفران در خراسان رضوی افتتاح شد که این مرکز مخصوص فرآوری زعفران بوده و توسط اعضای مرتبط با صنعت زعفران راه‌اندازی شده است.

رحیمی در خصوص برنامه‌های این نهاد در سال جاری بیان کرد: در سال جاری نیز برنامه‌های مختلفی در دست اقدام داریم. از جمله این برنامه‌ها ایجاد ۱۰۳ مرکز در جوار صنعت است. تا امروز حدود ۲۰ درخواست در این خصوص به دست ما رسیده است. همچنین به دنبال ساخت مرکز آموزش تخصصی مشاغل خانگی نیز هستیم که اجرای این طرح را بیشتر در حاشیه شهر دنبال می‌کنیم و هدف اصلی‌مان آموزش به زنان ساکن در حاشیه‌شهر است.

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.