گاوخونی نفس هایش به شماره افتاد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: محیط زیست کشور باید نفس تالاب گاوخونی را که این روزها به شماره افتاده به آن برگرداند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه باید بحران حاد خشکسالی استان اصفهان مورد توجه واقع شود، اظهار داشت: سال گذشته ۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان نهال‌کاری و کنترل بیابان انجام شد و امسال هم هزار هکتار در دستور کار است.

او  با بیان اینکه استان اصفهان از ۳ منشأ کانون گرد و غبار رنج می‌برد، افزود: اصفهان با کویر‌های قم و سمنان، یزد و خراسان جنوبی هم مرز و تحت تأثیر این کویر‌ها است.

شیشه فروش بیان کرد: هیأت وزیران به منظور پایش اثربخشی سیاست‌های مربوط به مدیریت منابع آب و آبخیزداری، مدیریت تالاب‌ها و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های خشک شده و نیز با هدف استفاده مؤثر از راهبرد‌های بهبود معیشت و افزایش آگاهی و مشارکت مردم و جوامع محلی، «آیین‌نامه هماهنگی پیشگیری و مدیریت پدیده گرد و غبار» را به دبیری محیط زیست کشور به تصویب رساند.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه در راستای اجرای این آئین‌نامه جلسه‌ای در اصفهان تشکیل شد، گفت: سیاست‌های پیشگیری و مقابله و سازگاری با گرد و غبار تدوین شد و برنامه‌های کوتاه و میان مدت ابلاغ شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس این آئین‌نامه هواشناسی موظف است سامانه هشدار و پیش‌آگاهی وقوع پدیده گرد و غبار را با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند، بیان کرد: هواشناسی یک ایستگاه پایش گرد و غبار در سال گذشته در اردستان راه‌اندازی کرد.

او با تأکید بر نظارت و پایش مستقیم کانون‌های فرسایشی در استان عنوان کرد: یکی از تالاب‌های غبارخیز استان تالاب بین‌المللی گاوخونی است که ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد و ۹۸ درصد آن خشک و در حال تبدیل به یک کانون گرد و غبار است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی در سالیان گذشته مأمن ۱۵۰ هزار قطعه پرنده غاز خاکستری، مرغابی، عقاب، درنا، فلامینگو و حواصیل بود، افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ قطعه پرنده در این تالاب آمده‌اند، این تالاب یک پیکره منحصر به فرد است که تغذیه آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب را انجام می‌دهد و دارای تپه‌های شنی، شن‌زار و شوره‌زار است و از سال ۱۳۶۶ آب رودخانه وارد تالاب نشده است و تنها منبع تغذیه آن رودخانه زاینده‌رود است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بوته‌کنی و تخریب پوشش‌های گیاهی، چرای بی‌رویه دام، تردد ماشین و موتور سبب تخریب تالاب شده است، تصریح کرد: تالاب بین‌المللی گاوخونی در حال حاضر رو به نابودی است، بنابراین محیط زیست کشور باید رمق باقی‌مانده تالاب را برگرداند، گاوخونی در حال تبدیل به کویر است و باید قبل از آن محیط زیست با همکاری وزارت نیرو آن را احیا کند.

او  ادامه داد: احیای تالاب نه تنها به اصفهان بلکه به ۵ استان دیگر هم کمک می‌کند، اگر تالاب گاوخونی تبدیل به کانون گرد و غبار شود استان‌های تهران، اصفهان، قم، چهار محال و بختیاری، یزد و سمنان را در بر می‌گیرد و تا ۵ هزار کیلومتر این گرد و غبار‌ها می‌رود، بنابراین نجات این تالاب نجات ۵ استان خواهد بود و محیط زیست کشور باید به صورت ویژه به تالاب برسد.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه حفاظت از اکوسیستم موجود و تقویت پناهگاه گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض انقراض در تالاب بسیار مهم است، بیان کرد: محیط زیست کشور باید نفس تالاب گاوخونی را که آخرین نفس‌هایش را می‌کشد، به آن برگرداند و وزارت نیرو موظف است حقابه‌های زیست محیطی در تالاب گاوخونی و حقابه‌های کشاورزان را در رودخانه زاینده‌رود بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: محیط زیست کشور حفاظت و احیا و مدیریت تالاب‌های کشور را با اولویت‌بندی با منشأ گرد و غبار تعیین و نیاز آبی آن‌ها را باید مشخص کند و در سال‌های خشکسالی با همکاری وزارت نیرو نسبت به پایش تأمین نیاز آبی این تالاب‌ها اقدام کند.

او با بیان اینکه محیط زیست کشور باید کانون‌های خارجی گرد و غبار را با همکاری کشور‌های دیگر کنترل و هشدار دهد، خاطرنشان کرد: در ۲۷ اسفند سال گذشته گرد و غبار شدیدی در کشور و استان اصفهان داشتیم که منشأ آن عراق بود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.