پس از ۱۳ ماه ؛

زنده رود، زنده شد/جریان زاینده‌رود در نصف‌جهان +تصاویر و فیلم

پس از ۱۳ ماه چشم انتظاری و درخواست کشاورزان زاینده رود در نصف جهان جاری شد.

به گزارش خبرنگار گروه گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری به باغ‌های غرب و مزارع شرق اصفهان، زاینده رود در شهر اصفهان نیز جاری شد.

آخرین تاریخ بازگشایی زاینده رود از فروردین تا نیمه خرداد ۹۹ بوده است که در حال حاضر پس از ۱۳ ماه زنده رود در اصفهان جان دوباره گرفت.

جاری شدن زاینده رود در شهر اصفهان با استقبال شهروندان همراه بوده است تا شادی و نشاطی، هر چند کوتاه مدت را به شهروندان نصف جهان هدیه دهد.

محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص جاری شدن زاینده رود برای مصرف کشاورزان غرب و شرق اصفهان، گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه چهارشنبه گذشته شورای تامین استان و مصوبات جلسه شورای سازگاری با کم‌آبی مقرر شد در قالب احجام پیش بینی شده در برنامه منابع و مصارف ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب، رهاسازی زاینده‌رود فقط برای باغ‌های غرب و مزارع شرق اصفهان انجام شود.

زاینده رود

او ادامه داد: با پایان دوره آبیاری باغ‌های غرب اصفهان جاری سازی آب برای آبیاری مزارع شرق اصفهان آغاز شد تا به مدت ۱۰ روز آب به سمت شرق اصفهان رهاسازی شود.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر حفظ و تأمین مطمئن آب آشامیدنی اصفهان بزرگ و بدون اعلام میزان آب اختصاصی در این دوره آبیاری بیان کرد: به هیچ عنوان حجمی غیر از حجم مُندرج در برنامه ابلاغی منابع و مصارف برای باغات، از سد زاینده‌رود برداشت نخواهد شد.

خشک کردن زاینده‌رود سبب نرسیدن آب به بسیاری از باغ‌های غرب و شرق استان شده که خطر نابودی هزاران درخت را صدچندان کرده است.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نصف جهان

زاینده رود که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

 

کشاورزان: زاینده رود در تمام فصول جاری باشد

همزمان با جاری شدن زاینده‌رود به سمت مزارع شرق اصفهان برخی از کشاورزان استان اصفهان با حضور در بستر زاینده‌رود پیش از رسیدن آب به پل‌های تاریخی اصفهان با در دست داشتن پلاکارد اعتراض خود را نسبت به خشکسالی‌های طولانی مدت استان اعلام کردند این کشاورزان پاسدار جاری ماندن زاینده‌رود در تمام فصول برای کشاورزی بودند.

کشاورزان شرق اصفهان بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزی در چند ساله اخیر را کمبود آب بیان کردند که خسارت‌های مالی فراوانی به این قشر وارد کرده‌است.


انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مردم خوزستان از بی آبی دارن میمیرن اون وقت آب رو به اصفهان انتقال دادند
خوزستان مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۰۳:۲۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
به اسم اصفهان ،برای دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما میخوایم زاینده رود همیشه جاری باشه؛ اصفهان یعنی زاینده رود؛ زاینده رود یعنی اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما میخوایم زاینده رود همیشه جاری باشه؛ اصفهان یعنی زاینده رود؛ زاینده رود یعنی اصفهان
Bulgaria
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
ایول ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
هنر کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اخه واسه ده روز؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ تير ۱۴۰۰
یعنی میشه زاینده رود مثل قدیما همیشه سال جاری باشه و به اصفهان انرژی و زندگی بده؟!
آخرین اخبار