بلینکن: درباره تاریخ قطعی تعطیلی گوانتانامو تضمینی نمی‌دهم

وزیر امور خارجه آمریکا تعطیلی زندان گوانتانامو را از اهداف مهم دولت خواند، ولی گفت که درباره تاریخ قطعی انجام این اقدام تضمینی نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، وزیر امور خارجه آمریکا گفت پیش بینی درباره زمان تعطیلی زندان گوانتانامو دشوار است.

آنتونی بلینکن در بازدید از پاریس، خاطرنشان کرد: فقط ۴۰ زندانی در گوانتانامو باقی ماندند و هنوز درباره زندان بعدی که قرار است به آنجا منتقل شوند، تصمیمی گرفته نشده است. تصمیم ما در این باره یعنی بستن زندان گوانتانامو قطعی است و یکی از اهداف مهم ماست. اما هنوز درباره تاریخ قطعی انجام آن تضمینی نمی‌دهم.

پیشتر، زین العابدین محمد حسین، یک مرد فلسطینی که سالها در زندان گوانتانامو بازداشت بود، از آمریکا، انگلیس و شماری از کشور‌های دیگر برای نقش داشتن در برنامه سازمان سیا در بازداشت مظنونان تروریسم و شکنجه آن‌ها، شکایت کرد. وی متذکر شد که ۱۹ سال را بدون محاکمه در این زندان سپری کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز درباره فرستادن مظنونان بیشتر به خلیج گوانتانامو ابراز نگرانی می‌کرد اما در واقع آن را به همان شکل باقی گذاشت. در همین حال، در کتابی با عنوان سناریوی کابوس در دولت ترامپ به نوشته دامیان پالتا، روزنامه نگار واشنگتن پست منتشر شد، آمده است که ترامپ بعد از جلسات متعدد در اتاق اضطرار کاخ سفید در فوریه سال ۲۰۲۰ گفته بود قصد داشت آمریکایی‌هایی را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند به خلیج گوانتانامو اعزام و در زندان‌های نظامی آنجا نگهداری کند تا از این طریق مانع از شیوع بیشتر این بیماری در سراسر آمریکا شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور نیز برای بستن این زندان وعده هایی داده بود اما آنها را به سرانجام نرساند.

این زندان در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش ساخته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار