کرونا، مانع حضور اتمر در نشست غنی – بایدن شد

وزیر امور خارجه افغانستان به علت ارتباط با فردی مبتلا به کرونا، از شرکت در نشست رؤسای جمهوری امریکا و افغانستان اجتناب کرده‌است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزای افق، وزارت خارجه امروز (شنبه، ۵ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته‌است که چند تن از اعضای هیأت افغانستان به‌شمول محمد حنیف اتمر و آقای متین‌بیگ؛ عضو تیم مذاکراتی، به دلیل قرارگرفتن در معرض فردی مبتلا به کووید- ۱۹ از شرکت در اجلاس رؤسای جمهور امریکا و افغانستان پرهیز کرده‌اند.

این وزارت گفته که هرچند نتایج آزمایش‌ها همه منفی است؛ اما برای احتیاط و بنا به سفارش مقامات صحی، تنها آن‌عده اعضای هیأت که در معرض تماس با فرد مبتلا قرار نگرفته و دو دوز واکسین‌شان را تکمیل کرده‌اند، در مجالس رسمی شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که نتیجه آزمایش بیماری کرونای تصویربرداری که رییس جمهورغنی را در سفر به امریکا همراهی کرده مثبت اعلام شده‌است.

گفته می‌شود این تصویربردار، هنگام دیدار رییس جمهور غنی با نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان امریکا حضور داشته؛ اما زمانی‌که رییس جمهور غنی با رهبران کنگره ملاقات داشته، حضور نداشته‌است.

رییس جمهوری در رأس یک هیات به امریکا رفته‌است. عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه هم در این سفر اشرف‌غنی را همراهی می‌کند.

اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله دیروز به وقت واشنگتن در کاخ سفید با جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا دیدار کردند. بایدن در این دیدار، ضمن تاکید بر خروج نیرو‌های امریکایی گفت که «خشونت در افغانستان باید متوقف شود؛ اما این خیلی دشوار خواهد بود».

آقای بایدن در هنگام خوشامدگویی به غنی و عبدالله گفت که «افغان‌ها در مورد آینده‌شان تصمیم می‌گیرند که چه می‌خواهند.»

او با اشاره به خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان گفت: «مشارکت میان افغانستان و امریکا خاتمه نمی‌یابد، پایدار باقی خواهد ماند. نیرو‌های ما بیرون می‌شوند؛ اما حمایت برای افغانستان خاتمه نمی‌یابد.»

رییس جمهوری امریکا اضافه کرد که حمایت برای نگه‌داری ارتش، کمک‌های اقتصادی و سیاسی امریکا همچنان به افغانستان ادامه خواهد داشت.

اشرف‌غنی هم گفت که تصمیم آقای بایدن مبنی بر خروج نظامیان امریکایی «تاریخی بود و همه را وادار کرد تا دوباره محاسبه و غور بکنند و ما اینجا آمده‌ایم تا از آن حمایت کرده و به آن احترام بگذاریم».

او افزود که افغانستان وارد فصلی از روابط با امریکا می‌شود که مشارکت در آن نظامی نخواهد بود؛ بلکه مشارکت همه‌جانبه در خصوص منافع مشترک خواهد بود و «ما به تحقق این مشارکت ترغیب شده و از آن راضی هستیم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار