خاطره آخرین جمعه بهار ۱۴۰۰ در خاطر بوشهر ماندگار می‌شود

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا صبح امروز همزمان با دیگر نقاط کشور در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا صبح امروز از ساعت ۷ امروز جمعه ۲۸ خرداد در استان بوشهر آغاز شده است و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت.

با توجه به شرایط کرونایی مدت زمان طولانی‌تری برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود.

۷۹۷ هزار و ۹۵۱ نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۸۴ هزار نفری استان بوشهر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که شامل ۴۲۸ هزار و ۸۰۲ نفر مرد و ۳۶۹ هزار و ۱۴۹ نفر زن می‌شود.

رای اولی‌های استان بوشهر هم ۱۸ هزار و ۴۳۸ نفر هستند که ۹ هزار و ۳۷۹ نفرشان مرد و ۹ هزار و ۵۹ نفر زن هستند.

تعیین هزار و ۷۹۵ شعبه اخذ رای 

۸۷۸ شعبه  اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر تعیین شده است که ۶۸۰ شعبه ثابت و ۱۹۸ شعبه سیار است و نسبت به انتخابات گذشته ۶ درصد افزایش دارد. در این انتخابات چهار نامزد با هم رقابت می‌کنند.

 تعداد شعب اخذ رأی انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز در استان ۹۱۷ شعبه است که نسبت به انتخابات گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در این شعبه‌ها  ۹۲۴ صندوق برای جمع آوری رای مردم در نظر گرفته شده است.

۲۵ هزار نفر عوامل اجرایی، اعضای شعب، بازرس، ماموران نیروی انتظامی و ... برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد را در استان بوشهر بر عهده دارند.

انتخابات شورای شهر فقط در شهر بوشهر به صورت تمام الکترونیک خواهد بود و بر این اساس ۹۳ شعبه اخذ رای الکترونیکی در این شهر در نظر گرفته شده است.

شهروندان بوشهری باید از پیش، کد نامزدها را یادداشت کنند تا زودتر بتوانند رای دهند.

صندوق رای همه جا می‌رود

مسئولان ستاد انتخابات استان بوشهر تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌اند تا صندوق رای به نقاط سخت گذر، سکوهای نفت و گاز و جزایر مسکونی انتقال یابد و همه مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

حضور مادر بزرگ ۱۰۰ ساله بوشهری در انتخابات

مادربزرگ ۱۰۰ ساله بوشهری که در لحظات اولیه رای گیری برای حضور در انتخابات حاضر شده بود.

شناسنامه و کارت ملی را همراه داشته باشید

 همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی برای شرکت در انتخابات ضروری است.

همچنین همه افراد قبل  از رای گیری از طریق دستگاه احراز هویت، هویتشان سنجیده می‌شود و دیگر نیاز به اثر انگشت نخواهد بود.

اسکندر پاسالار مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: همه ادارات ثبت احوال استان تا پایان زمان انتخابات به مراجعه کنندگان خدمات‌رسانی می‌کنند.

پدربزرگ بوشهر: می‌ترسیدم بمیرم نتوانم رای دهم

پدربزرگ بوشهری که دقایق اولیه برای رای دادن مراجعه کرده بود، گفت: می‌ترسیدم بمیرم و نتوانم رای دهم به همین علت صبح زود آمدم رای بدهم.

۴۰ شهر و ۳۹۹  روستا در استان بوشهر شورا دارند

نامزد‌های انتخابات شورای شهر در ۴۰ شهر و برای احراز ۲۱۰ کرسی اصلی شامل ۳۶ شورا با ۵ کرسی، ۳ شورا با ۷ کرسی و مرکز استان با ۹ کرسی با هم رقابت خواهند کرد.

نامزدهای انتخابات شورای اسلامی روستا‌ها نیز در این استان برای تشکیل ۳۹۹ شورای روستا با هزار و ۲۸۹ کرسی با هم رقابت می‌کنند.

ناظران بهداشتی مراقب سلامت رای دهندگان هستند

ناظران بهداشتی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، در شعب اخذ رای حضور دارند.

شعب اخذ رای یک روز پیش از انتخابات ضدعفونی شده است. از مردم نیز خواسته شده است که فاصله اجتماعی را هنگام حضور در شعب رعایت کنند، ماسک بزنند و خودکار شخصی همراه داشته باشند. از مسئولان شعب نیز خواسته شده نکاتی مانند حفظ فاصله میان صندلی عوامل برگزاری انتخابات، تهویه مناسب محیط، باز گذاشتن در و پنجره‌ها و قراردادن اقلام بهداشتی را رعایت کنند.

در خواست از مردم برای رای دادن در ساعات اولیه انتخابات

از رای دهندگان خواسته شده است در همان ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه کنند تا از شلوغی شعب در ساعات پایانی جلوگیری و سلامت مردم حفظ شود.

حضور رای‌اولی‌ها در انتخابات 

رای اولی‌های استان بوشهر نیز نخستین حضورشان را در عرصه تعیین سرنوشت اجتماعی تجربه می‌کنند.

۱۸ هزار و ۴۳۸ نفر در این استان رای اولی هستند که ۹ هزار و ۳۷۹ نفرشان مرد و ۹ هزار و ۵۹ نفر زن هستند.

انتخابات تا ساعت ۲۴ تمدید شد

استاندار بوشهر گفت: تا ساعت ۲۴ در شعبی که نیاز است انتخابات تمدید می‌شود و بعد از آن نیز همکاران رای‌دهندگانی را که در شعب باشند به داخل شعب راهنمایی می‌کنند و تا ساعت ۲ بامداد رای گیری از آن‌ها صورت می‌گیرد.
 

جلوه‌هایی از حضور مردم در انتخابات 

ثبت لحظات شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر

صندوق‌های رای در سکوهای منطقه نفتی بهرگان

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.